Samfundsfag

Samf: 24-timers eksamen om EU

10. juni 2014 af kivo (Slettet) - Niveau: A-niveau

Sidder midt i en samfundsfags eksamen om EU, og er lidt på bar bund.

Jeg har følgende understående bilag, som jeg kort har redegjort for:

Bilag 1: Et andenrangsvalg

- Opstår demokratisk paradoks i og med Eu-parlamentet er blevet mere magtfuld mens der er faldende valgdeltagelse

     x Gav mening dengang parlamentet kun havde ringe betydning for EU’s beslutningsprocedurer
I dag ligestillet med Ministerrådet

- Danskerne har større interesse for nationale valg
     x Hyppigere støtter protestpartier

Bilag 2: Stem- og vær med til at bestemme

- EU-parlamentet har større indflydelse end vi tror

     x Trapartsmøder med udvalgte folkevalgte, embedsmænd fra kommissionen og ministerrådet og forhandler om nye EU-love

- Hvis vi forstår at stemme på de rigtige, får vi stor indflydelse

     x Dygtige repræsentanter til EU-parlamentet kan blive udpeget til at forhandle til trepartsmøderne
     x Sætte sit fingertryk

- Findes ikke en dansk lov, som ikke kan påvirkes af EU-retten

     x Vi er underlagt EU

Bilag 1 + 2:

- Parlamentet har større magt end vi tror
- Befolkningen får indflydelse ved at stemme på de rigtige

Bilag 3: Nationale Parlamenter bider fra sig

- Nærhedsprincippet skal sikre at de nationale parlamenter ikke sættes udenfor indflydelse

     x Fungerer ikke i praksis!

- Medlemslandende underlagt EU

Bilag 4: EU breder sig meget i byrådet

- Halvdelen af punkterne på byrådets dagsorden er bestemt af EU
     x ”Ville ønske at EU’s nærhedsprincip smittede lidt mere af , så EU ikke i så høj grad blandede sig i lokale detaljer”
     x Bemærkelsesværdigt at EU næsten intet fylder i den kommunale valgkamp, når så meget af det kommunale arbejde er bestemt af EU

- Mangler information!

- EU skal holde sig til de store linjer, og lade detaljerne ligge

Bilag 3 + 4:

EU har for meget indflydelse

Bilag 5: Støtte til EU og forskellige EU temaer i efteråret 2011

- Tillid en afspejling af landets relation til området

        x Eksempelvis har Grækenland, Spanien og Italien lav tillid til den fælles beskæftigelsespolitik, da disse er lande ramt af stor arbejdsløshed

        x Grækenland og Italien har stor tillid til monetær unionen Euroen, fordi de er afhængige af den

Ved slet ikke hvad jeg skal stille op til en problemformulering. Pt. lyder den således:

Hvilken betydning har EU for dets medlemslandes befolkning?

Dette er problemstillinger jeg har overvejet:

Hvilken indflydelse har EU på omfordelingspolitikken?
Hvor meget påvirker EU den danske lovgivning?
Hvad er årsager til skepsis overfor EU?
Hvorledes er den lave valgdeltagelse en afspejling af manglende tillid til og interesse for EU blandt befolkningen?

Vil gerne have et redegørende, et analyserende og et dikuterende spørgsmål. Men hvilket? hvad kan passe ind?

Redegørende

Hvilken reel indflydelse har befolkningen på EU’s beslutningsprocessor og omvendt?

Analyserende

Diskuterende

Tænker at jeg skal omkring intergrationsprocessor, reel og formel suverænitet og overstatslig og mellemstatslige magt. Hvordan lyder det?

Vedhæftet fil: Samf eksamens synopsis.docx

Skriv et svar til: Samf: 24-timers eksamen om EU

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.