Studievalg og videregående studie

Gymnasielærer fagkombination?

11. juni 2014 af dk1234 (Slettet)
Hej guys,

Jeg ville høre om der er nogen der har noget brugbar viden omkring hvilket fagkombination der er bedst, hvis man har planer om at blive gymnasielærer.

Sagen er den at jeg har et ønske om at blive gymnasielærer. Så vidt jeg har forstået så skal man læse en af de fagkombinationer der er mest behov for i gymnasiet for overhovedet at kunne få et job efterfølgende.

Er der noget sted hvor jeg kan læse omkring hvilken fag der er mest behov for? Jeg ved at matematik, fysik og kemi vist i høj grad er noget der gør det lettere at få job bagefter hvis et af de fag indgår i ens fagkombination.

Men hvad med andre fag? Jeg har stor interesse for bla. Italiensk og spansk, men er bange for at vælge dem som hovedfag eller sidefag i tilfældet af at det forringer mine chancer for at få et job efter 6 års uddannelse.

Ville en spansk/matematik eller italiensk/matematik fagkombination være noget værd ude på arbejdsmarked, som det ser ud i dag og evt i fremtiden?


Brugbart svar (0)

Svar #1
11. juni 2014 af LarsJensen0 (Slettet)

Hej,

du bør først besvarer spørgsmålet: "Hvad interresere du dig for?"

Når du har svaret på det skal du overveje om du har evner for det og om du finder det realistisk at tage en universitetsuddannelse inden for de to-tre fag du finder frem til.

Når du så har fundet ud af det, kan du eventuelt skele til om hvordan fremtidsudsigterne er inden for den fagkombination.

Hvorfår så det? Hvorfor ikke omvendt? Hvis du ikke interreserer dig for et fag, så er det næsten umuligt at gennemføre en universitetsuddannelse i dette, ligesom det efterfølgende arbejdsliv vil være elendigt. Forestil dig at du har brugt 5-7 år på at læse to fag, som egentlig ikke er noget for dig. Du har brugt det sidste af opsparingen til at blive færdig for, lånt 1-200.000 i banken til det sidste, ikke fået arbejde de første 30 steder du har søgt og dernæst været nødt til at flytte langt væk. Så er der kun 30 år tilbage inden du kan gå på (sandsynligvis) selvbetalt pension.

God fornøjelse.

Hilsen Lars


Svar #2
11. juni 2014 af dk1234 (Slettet)

Har jeg skrevet noget sted at jeg ikke har interesse for den fagkombination jeg spørger om?
Please lad prædiken ligge. Jeg er en voksen mand og har tænkt længe over det, så behøver ikke den slags vejledning.

Hvad jeg egentlig spørger om er, om der er noget sted hvor jeg kan finde specifikke informationer omkring de forskellige fag/fagkombinationer der kan give mig et overblik over om jeg vælger det rigtige eller ej.

Brugbart svar (0)

Svar #3
11. juni 2014 af Jerslev

#0: Det er som udgangspunkt ligegyldigt, hvad du har hovedfag og sidefag i, sålænge du har undervisningskompetence i de pågældende fag.

Med det sagt er der meget mindre run på de humanistiske fag end på den naturvidenskabelige simpelthen på grund af færre kandidater.

- - -

mvh

Jerslev


Skriv et svar til: Gymnasielærer fagkombination?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.