Historie

Historie Eksamen B - synopsis eller talepapir?

11. juni 2014 af 2k3 (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hejsa studieportalen.

Har et spørgsmål til min kommende Historie (B) eksamen på mandag og Håber virkeligt, at nogen kan besvare det.

Spørgsmål: Efter emnet/perioden er trukket Har man 24 timers forberedelse og.. i tidsrummet skal man så uarbejde en decideret synopsis med metodeafsnit mm. man kan aflevere til lærerne? Eller skal man i stedet uarbejde et talepapir som man aflevere og selv anveder?
 
Vh. 2k3


Svar #1
11. juni 2014 af 2k3 (Slettet)

bump


Brugbart svar (1)

Svar #2
12. juni 2014 af Christianiversen2 (Slettet)

Jeg var oppe i går og fik 12, på B-nvieau.

Kravet er, at du skal lave en synopsis. Det er en væsentlig del af eksamen., MEN:

Lav den ultrakort. Du kommer ikke til at bruge den til andet end at strukturere rammerne for din egen eksamen. Derfor: Lav en overordnet problemformulering samt eksempelvis 2 underspørgsmål som du vil besvare. 

Lav kildekritik på alle kilderne og vedlæg kidlekritikken som bilag, for "du har selvfølgelig lavet kildekritik før du brugte kilderne, og du har vedlagt dem i tilfælde af I ikke har tid til at tale om kildekritik til eksamen".

Sørg for virkelig at sætte dig ind i, hvad kilderne kan fortælle dig. Det er sindssygt vigtigt at du opdager hvorfor din lærer har sammensat kilderne på præcis den måde han/hun har. Der er eventuelt en historie i kilderne. Det er nemmere at opdage hvis du sætter kilderne i kronologisk rækkefølge.

Husk også at læse op på perioden før og efter kilderne, da du vil blive spurgt ind til de generelle omstændigheder i tiden uanset dit emne, selvom det primære fokus er at du skal redegøre for kildernes indhold. Jeg valgte så, til hver enkelt kilde, at give min egen vurdering som afrunding efter redegørelsen af indholdet. Det er en god måde at flette noget vurderende og perspektiverende ind i eksamen uden at det bliver for opstillet.

Held og lykke.


Brugbart svar (0)

Svar #3
12. juni 2014 af Hijsa

Du skal lave en synopsis, som du afleverer til censor og lærer under eksamen. Og så har du selvfølgelig selv din egen, som du fremlægger for dem.

Et talepapir er altid ment udelukkende til én selv. Det er ikke noget lærer og censor skal se. Her står jo alt det du skal sige, og det giver jo ikke mening at aflevere det du skal sige ordret til lærer og censor. Så virker det jo bare som om du har lavet et manuskript, som du læser op.

Så: De skal kun have en synopsis.


Skriv et svar til: Historie Eksamen B - synopsis eller talepapir?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.