Det internationale område (DIO)

Utilfreds over eksamensforløb i DIO

13. juni 2014 af aachristensen (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej

Jeg har lige været oppe i dio-eksamen, hvor jeg har fået en karakter, som jeg ikke mener afspejler min egentlige præstation. I mit eget oplæg kom jeg  efter min mening ind på alle punkter som står skrevet i bekendtgørelsen:

"Bedømmelsen er en vurdering af, i hvilket omfang eksaminandens præstation lever op til de faglige mål for studieområdet. Eksaminanden skal herunder kunne:

– selvstændigt formulere og analysere samfundsøkonomiske, kulturelle og historiske problemstillinger

– argumentere fagligt, herunder forholde sig kritisk og perspektiverende til egne konklusioner

– forholde sig kritisk til metodeanvendelse

– reflektere over fagenes bidrag til emne og problemformulering

– søge og behandle faglig information med relevans for den valgte problemstilling."

Jeg kom ind på:

- Hvorfor jeg har valgt emnet

- Forskellige områder i synopsen samt uddybning heraf

- Et perspektivernde spørgsmål og en besvarelse heraf

- Forklaret hvilket metoder jeg har brugt fra de to fag, samt hvordan fagenes metoder bidrog til løsning af opgaven.

- Forklaret hvilket andre fag jeg kunne have brugt, og hvordan de kunne bidrage til at løse opgaven med andre vinkler.

Dernæst kom samtalen, hvor min lærer (engelsk) og censor (IØ) stillede nogle spørgsmål, som jeg alle kunne besvare uden de store problemer. Da jeg kom ud havde jeg en meget god fornemmelse, da jeg synes det gik rigtig godt. Men da jeg kommer ind til voteringen får jeg kun 4, da censor mener jeg skulle have inddraget nogle flere figurer osv. fra faget IØ i fremlæggelsen. Min engelsklærer sagde at den engelskfaglige side af oplægget var rigtig fint. Vi har af alle lærerne fået afvide, at fokusset i oplæget særligt skulle ligge på metode, da det er det mest væsentlige. Så jeg forstår ikke hvordan for få tal og grafer i fremlæggelsen kan trække så meget ned, når vi slet ikke har fået af vide, det er det vi skal lægge fokusset på i oplægget.

Hvilke erfaringer har i med DIO-eksamen, og hvad kom i ind på til jeres fremlæggelse? Og er det bare mig som synes censor lægger vægten det forkerte sted her?


Brugbart svar (0)

Svar #1
19. marts 2015 af SandraViby (Slettet)

Nu står jeg selv også skal til eksamen i DIO til sommer, eftersom jeg ikke var oppe i erhvervscase. 

Men jeg har fået at vide, at metoder, tal og grafer er sindsygt vigtige, når det gælder IØ. Eftersom IØ ikke har så mange modeller, man kan anvende ligesom i dansk, så kræver det at man har mange grafer, statistikker og modeller med i sin fremlæggelse. 
Selv står jeg og skal op i spansk/dansk - Hvilket jeg valgte, eftersom jeg selv ikke er så god til det med IØ og anvendelsen af statistikker. 

Men jeg vil sige, at på den ene side, så har din lærer og censor, givet en karakter som de finder passende, og derfor må det jo også være det, som din præsentation er værd. 
På den anden side, så lyder det til du har formået at komme rundt om mere eller mindre alle kriterierne der er, og derfor vil jeg mene at selvom du måske har haft en mangel på figurer, modeller osv., så kunne du godt belønnes med et 7 tal, hvis din fremlæggelse ellers ikke har haft andre væsentlig mangler. 

Mht. til din lærer og den manglende information omkring DIO, så er du ikke den eneste. DIO er for os HHX, et suplement til STX'ernes AT. Vi har dog ikke flere prøve eksamener, ligesom der har, og vi har derfor det væsentlig svare, vil jeg mene. 
Informationerne omkring DIO, indholdet og resultatet er rundt omkring meget sparesomme, eftersom mange er meget uerfarne omkring denne eksamen, føler jeg. Det er derfor også svært at vide hvad ens DIO skal indholde, fordi der er så mange fag at vælge imellem, hvilket gør at indholdet, modellerne og resultatet, i ens DIO, kan være noget helt andet i forhold til ens klassekammerater. 
 

Du siger også at du mener censor, kan have algt vægten det forkerte sted. Eftersom du fremlægger omkring det internationale område, så kommer IØ til at veje mest, eftersom det har mest at bidrage med. Din engelsk del, kan kun bidrage med noget forståelse af engelske tekster o.lign, som du har haft om og ikke modeller, teori og figurer, ligesom IØ. Ved at engelsk ikke kan bidrage med så meget, så komemr vægtskålen til at tippe lidt imod IØ, og det faktum at du ikke havde nok tal, grafer, figurer og modeller, med i din fremlæggelse. 

Håber du kan bruge mit svar til at blive afklaret med din karakter :-) 


Skriv et svar til: Utilfreds over eksamensforløb i DIO

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.