Det internationale område (DIO)

Dernæst analyserer jeg baggrunden for de enkelte velfærdsmodeller set fra kulturelt og økonomisk perspektiv?

04. april 2018 af Nikoow (Slettet) - Niveau: A-niveau

jeg er i gang med DIO omkring velfærdsmodeller i USA og DK. Altså den universelle og liberale. 

Jeg skal ind og lave noget analyse nu. Problemformlueringen formulere analysen således; Dernæst analyserer jeg baggrunden for de enkelte velfærdsmodeller set fra kulturelt og økonomisk perspektiv. 

Jeg er lidt i tvivl om hvordan jeg skal gribe dette an i forhold til metode. 


Jeg skal vel kigge på den økonomiske bagrund for at vælge den liberale og universelle model?  hvordan gør jeg lige det? lav skat= større rådighedsbekøb?

I forhold til kulturen har jeg en nogenlunde idé. Kigge på noget indiviualisme og "The American Dream"

Hvordan vil i analysere den økonomiske baggrund fro den liberale og den universelle velfærdsmodel? 

Fagene er ENG A og International økonomi b


Brugbart svar (0)

Svar #1
04. april 2018 af wonk (Slettet)

Hej!

Spændende emne! Kan du uddybe hvad du mener med "baggrunden for de enkelte velfærdsmodeller set fra [et] økonomisk perspektiv"?


Svar #2
04. april 2018 af Nikoow (Slettet)

Hej!

Tak for det. Jeg er blevet lidt i tvivl om hvad jeg mente med min problemformuleringen da jeg skrev den. Men udfra hvad der kommer i tankerne pt. forstår jeg det som; 

Hvad er de økonomiske grunde til at benytte sig af f.eks. den liberale velfærdsmodel? Er stadig lidt i tvivl om hvordan jeg skal bære mig an. 

Men tænker jeg vil kigge på at konkurrenceevnen i en liberal model vil blive forbedret. At der er færre offentlige udgifter. Færre offentlige intægter. Uddannelse koster penge= flere uden uddannelse. Men ved helt ikke hvordan jeg får gjort disse tanker til en analyse.


Brugbart svar (0)

Svar #3
04. april 2018 af wonk (Slettet)

Du kan analysere begreber som effektivitet i hhv. den liberale og den universelle model, herunder markedsfejl. Det kunne også være interessant at kigge på incitamenter for at investere i uddannelse, i at påtage sig arbejde mv. i de forskellige modeller.

Hvis du vil have mere konkret hjælp, så må du også stille mere konkrete spørgsmål :)


Skriv et svar til: Dernæst analyserer jeg baggrunden for de enkelte velfærdsmodeller set fra kulturelt og økonomisk perspektiv?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.