Studievalg og videregående studie

Jura, statskundskab eller ??

17. juni 2014 af NannaStaugaard (Slettet)

Hej alle studerende eller tidligere studerende derude!
Jeg håber nogen af jer har tid til at hjælpe mig med et par spørgsmål, som idet tiden for sidste ansøgningsfrist nærmer sig bliver jeg mere og mere i tvivl. 
Sidste år kom jeg ind på antropologi, men jeg besluttede jeg skulle have et sabbatår, hvor jeg har rejst meget. Nu er jeg siden da kommet i tvivl. Ér antropologi for teoretisk, højtflyvende og hvad er jobmulighederne??
Jeg er lige nu et sted mellem jura og statskundskab. Nogen der har erfaringer med disse to?
Jura: interesserer mig meget for menneskerettigheder, samfund, kultur, politik og kunne godt tænke mig et job hvor man gør en forskel for rigtige mennesker, og kan fordybe sig i problemstillinger både på et generelt plan, men også så det hjælper individet i samfundet. Frygt: selve uddannelsen. Jeg KÆMPEDE mig til mit relativt høje snit i gymnasiet. Kan jeg følge med på uddannelsen, er den for tør? Får man på uddannelsen mulighed for at tænke selv eller er det fuldstændig udenadslære?
statskundskab: Forestiller mig det som mere teoretisk end jura, hvilket både er posetivt og negativt. Kan godt lide at fordybe mig i generelle samfundsproblemer/tendenser, men det skal også være håndgribeligt for at jeg finder det brugbart/interessant. Frygt: mere erhvervsøkonomi, handels/matematisk orienteret. analyser af tal og statistikker 

HJÆÆÆLP med at be/afrkæfte fordomme. Kom med forslag til andre uddannelser ??? 
 


Brugbart svar (0)

Svar #1
20. juni 2014 af pepmax

Jeg har erfaring med statskundskab - er ved at afslutte første år, og du har helt ret i, at det er meget teoretisk. Jeg startede selv fordi jeg er interesseret i samfundet, politik og tildels økonomi, men jeg er blevet meget overrasket over, hvor meget statistik (metode) fylder. Det er et fag som er grundlæggende for statskundskaben, men som virkelig trækker tænder ud, hvis ikke man finder det interessant. Derudover havde jeg forestillet mig, at man f.eks. under et kommunalvalg eller lign. inddragede sådanne begivenheder i forelæsninger, holdtimer mm. hvilket man absolut ikke gør. Det synes jeg er ærgerligt, og jeg må desværre sige, at studiet har skuffet mig lidt. 
Jeg tænker, at hvis du frygter det teoretiske, så ville jeg ikke vælge statskundskab. Der er dog ingen erhvervsøkonomi, eller decideret matematik - det er langt mere statistisk - altså at udregne gamma koefficienter (hvor stor sammenhængen er mellem X og Y) samt at kunne udarbejde kvalitative og kvantitative interviews. 
Nu skal det hele ikke lyde negativt, der er også spændende fag - og sikkert flere efter første år, som beskæftiger sig med relevante og konkrete politiske elementer, det er bare ikke det der fylder mest.

Jeg har ikke lige et bud på andre uddannelser - husk bare på, at universitetsstudier kræver at man 'brænder' lidt for det fag man studerer, og man skal derfor forsøge også at vælge udfra interesse, ellers bliver det 5 lange år. :)

Held og lykke med valget. :)


Skriv et svar til: Jura, statskundskab eller ??

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.