Engelsk

Engelsk skriftlig eksamen karakter

18. juni 2014 af tikitiki (Slettet) - Niveau: B-niveau

Jeg har lige fået min engelsk eksamen tilbage, og karakteren er noget lavere end hvad jeg plejer at få, også selvom jeg føler at det gik godt til eksamen. Er der en venlig sjæl der kunne gøre mig den kæmpe tjeneste at læse dette hurtigt igennem og give en hurtig bedømmelse, så jeg kan finde frem til om det er opgaven eller karakteren der er noget galt med. Spørgsmålene er følgende:

1. Give an outline of the different views on the British monarchy presented in the texts.

2. How does The Observer argue for the paper's views in text 3. Give examples from the text.

3. Taking your starting point in text 2, discuss whether royal events receive too much media coverage.

1.

The renewal of an ancient institution. That is how the birth of the prince is described in The Telegraph. The British newspaper claims that the monarchy has received a significant boost in popularity, setting back the republicans once again. Monarchy brings certainty and stability, conditions that are appreciated by a lot of British citizens. People enjoy interacting with the Royal family, and the present queen understands the importance of this matter.

The following article by The Daily Mirrors shows that not everyone is satisfied with the media coverage of the royal baby. BBC has received complaints about the amount of airtime dedicated to the story, as well as accusations of the coverage being biased in the flavour of monarchy. As a counter to the criticism, BBC released a statement on its website. The broadcasting service argues that all opinions have been shown, including one from Republic, who campaigns for the abolition of the monarchy. With a shocking 19.4 million browsers, BBC News online obtained the biggest amount of global hits recorded on the site. ITV received a similar immense audience with 7.5 million at its peak, when the Duke and Duchess of Cambridge appeared outside St. Mary’s Hospital.

In the third article we receive both arguments for and against monarchy. The author points out how the British monarchy numerous times has been dragged up from unpopularity by a strong woman. Queen Elizabeth has done it, Princess Diana did it, and now Kate Middleton is doing the very same thing. Research has shown that 80% of Britons wish to keep the monarchy. It draws tourists, gives international clout and relieves people from the perils of an elected presidency. But it also creates some awkward morality issues. We in the western world like to think ourselves as advocates for peace and democracy. But how can we teach foreign countries these principles when we accept hierarchical, secretive representation, where lineage is valued higher than capabilities?

2.

To back up its views, The Observer makes use of numbers as well as credible argumentation. The use of statistics as a way of making a point is seen in very start of the text. Here it is written that 80% support monarchy, while bare 13% believes that creating a republic would be the best solution. This is the lowest republic support for 20 years, and makes the reader aware of the British inhabitants view on this matter. To prove the prejudice, of monarchy being a main tourist attraction wrong the author compares Windsor Castle with Windsor Legoland. Once again the numbers clearly shows, that the tourists will come with or without monarchy.

When arguing that we have to state an example of how to carry out democracy, you get the feeling that living in a monarchical society is double standards. How can one preach democracy, when being led by a person who was born to lead, and not chosen by the public? Using the reader’s emotion as a persuasion tool is a well-known way of arguing. The very same method is used when the absence of a constitution is brought up. What if everyone’s worst fear would become a reality, and the UK would be thrown back into the absolute monarchy of the Middle Ages?

The author also makes sure to include arguments that appeal to ones rationality. By quoting an acclaimed philosopher, Immanuel Kant, the article acquires some degree of dignity and objectivity. Kant believes an enlightened culture needs to let go of inherited traditions, authorities and social structures to evolve and move forward, thus making the monarchy inferior. People should not be judged by linage and family, but by capabilities, talent, aspiration and drive. An argument that is difficult to disagree with in modern day society.

3.

In text two we learn that not everyone is excited about the birth of the new prince. And as a citizen of a monarchical country, I do recognise the situation where the whole nation is turned upside down because of a royal event. This might seem silly given the fact that there are so many places in the world where much more shocking events are taking place, but it is in a way a part of living in a monarchy supported by the population. People simply love to follow the life of the Royal family. Many people feel like they are apart of the events, and have a relationship with the family.  

The Royal family represents the country, and by doing so also represents the people. This means royal events often binds the population together. Everybody has something in common, something to talk about. It’s almost like the entire population has one mutual relative.

But with that being said the recent year’s development in media and news distribution has changed the way we connect with the Royal family. Nowadays news is present everywhere, and not just in the papers or the evening news show. Social media and the Internet as a whole, has revolutionised the way we receive our daily news feed. Contemporary, celebrities have also become a big interest for the general population, and journalists are starving for information on their personal life. These factors combined might very well have caused an increase in Royal coverage, and I can’t blame some people for thinking it’s too much. After all we need to respect that people find different things interesting, and if you don’t like following gossip and the Royal family, then you shouldn’t be forced to do so. Alternatives should be available. The big problem is that the sovereignty has a big interest in Royal events, and therefore it’s the news many people want, and the news that makes money. 


Brugbart svar (0)

Svar #1
18. juni 2014 af Missperfec (Slettet)

Må man spørger om, hvad du fik?

Brugbart svar (0)

Svar #2
19. juni 2014 af 123434

Din tekst er god

Du har engelsk på B-niveau, ikke også?


Svar #3
19. juni 2014 af tikitiki (Slettet)

Jo, engelsk på B-nveau.

Og jeg fik 7. Ikke fordi det er en frygtelig karakter, men jeg plejer bare at være rigtig stærk i engelsk havde egentlig regnet med det var en de steder jeg kunne hæve mit snit en smule. Jeg ser bare ikke en store forksel på denne analyse, og så dem jeg plejer at få 12 for. Kan i se hvad der er gået galt?


Brugbart svar (0)

Svar #4
19. juni 2014 af OnceUponATime

Du har nogle grammatiske fejl, bl.a. "to think ourselves" i den redegørende del, samt et par i analysedelen.. Jeg har ikke læst særlig meget længere, men jeg har dog lagt mærke til manglende referencer - især i analysedelen, hvilket jeg husker at man blev bedt om.

Det ser desuden ud til, at du, rundt omkring i teksten, har direkte citeret noget, uden at indikere at disse var citationer, og ikke anført sidetal samt linjetal.

Analysedelen vægtes desuden mere end den redegørende og diskuterende. Det ser ud til at du har skrevet allermindst i den analyserende del...

Kunne disse være grundende? Jeg er ikke sikker, men jeg synes da helt klart at dit sproglige er i top! :)

- Nogle grammatiske fejl er dog ret tunge, og du har jo kun halvt besvaret den analyserende del kan man jo sige, siden du ikke har givet eksempler fra teksten i form af citater, som du i øvrigt skal indikere er citater..


Svar #5
19. juni 2014 af tikitiki (Slettet)

Det med at citere med side og linjetal er ikke noget jeg har hørt skulle være en nødvendig i skriftig engelsk B, men det kan da godt være det er noget min lærer har glemt at fortælle. Og husker jeg helt forkert hvis jeg siger at netop den sproglige del er den aller vigtigste?

Om ikke andet mange tak for feedbacken, det har hjulpet mig med at se mulige årsager til karakteren :)


Brugbart svar (0)

Svar #6
19. juni 2014 af Trollpirat (Slettet)

Som #4 også nævner, så tror jeg at synderen ligger i at du ikke har brugt konkrete eksempler fra teksten i form af citater (med sidetal og linjetal) i del 2 og dermed ikke får besvaret opgaven helt.


Brugbart svar (0)

Svar #7
19. juni 2014 af OnceUponATime

#5 Ja, jeg har også lagt mærke til at flere ikke har indikeret citaterne ved brug af sidetal og linje, så jeg havde en fornemmelse af, at det varierede fra sted til sted :)

Men jeg mener vel, at citationstegn (") skal bruges, ellers fremstår det som om, at du har kopieret og pastet, og ikke brugt dine egne ord...Anywho.. held og lykke med det hele! :)


Brugbart svar (0)

Svar #8
19. juni 2014 af nannadanielsen (Slettet)

#5 Selve sproget er vigtigt ja, men det er også meget vigtigt, at vise, at man har forstået både opgave og tekst, så derfor kan et overset "give examples from the text" trække en del ned, da den del af opgaven derfor kan betragtes som udfærdiggjort :-)

Svar #9
19. juni 2014 af tikitiki (Slettet)

Ja okay, det har kostet dyrt så.

Syntes måske umiddelbart bare at opgaven som helhed virker lidt bedre end en middelmådig opgave på gymnasiets laveste engelsk niveau. Men det er måske mig der undervurderet nivueauet eller hvad? Er det et retfærdigt 7-tal? :)


Brugbart svar (0)

Svar #10
19. juni 2014 af OnceUponATime

#9 Jeg vil faktisk mene at det er et faire 7-tal, selvom du nu måske til dagligt ikke er på det niveau, når man tænker på, at du ud over ikke at have besvaret en del af opgaven, også har haft problemer med citater... Nu taler jeg ikke om side- og linjetal men gåseøjne (hedder de ikke det? : "...").

Desuden har du nogle bommerter med de grammatiske fejl. Men disse vil kun trække dig ned til et 10-tal. Hvad der trak dig videre ned, var kluder i citationerne, så det i sidste ende så ud som om, at du bare havde kopieret og pastet og ikke været i stand til at formulere dine egne ord, hvilket jeg er sikker på ikke passer, men dette er i sidste ende en fejl som koster. Hvad du også må tage til eftertanke er delprøve 1. Var karakterforskellen mellem de to delprøver stor, trækker det faktisk en hel karakter ned. Fik du f.eks. 12 i stilen og 7 i grammatikøvelsen får du 10, selvom stilen vægter 75%.


Svar #11
19. juni 2014 af tikitiki (Slettet)

Hvordan delen kan det være når delprøve 1. kun må tælle 1/5 eller 1/4 eller hvor meget det nu er?


Brugbart svar (0)

Svar #12
19. juni 2014 af nannadanielsen (Slettet)

Delprøve 1 kan heller ikke direkte trække en karakter ned, men hvis du f.eks. i stilen ligger på grænsen mellem 7 og 10, så er delprøve 1 sådan set det der afgør det.

Brugbart svar (0)

Svar #13
19. juni 2014 af OnceUponATime

#12 Det er desværre kun halvt korrekt :P Snittet beregnes matematisk på følgende måde:

Delprøve 1: grammatikøvelsen: vægter 25%

Delprøve 2: stilen: vægter 75%

Lad os sige, at du fik 12 i stilen og 7 i grammatikøvelsen:

(12*0,75+7*0,25)/(0,25+0,75) = (12*0,75+7*0,25)/1 = 10,75

Runder vi 10,75 ned, får du altså et snit på 10.

Men jeg er ret sikker på, at du ikke fik 12 i stilen, pga. de store fejl. Det kan tænkes, at du fik 10, og 02 i delprøve 1. Men siden jeg ikke kender dig, kan jeg ikke vurdere hvorledes dette kan tænkes at ske.

Men jeg vil tro, at din karakter sandsynligvis har bundet i, at du simpelthen har lavet nogle store bummerter, desværre.. - og ikke at delprøve 1 har trukket ned...

I burde også gøres opmærksomme på, at man falder en karakter når karakterforskellen mellem de to delprøver er stor. Dvs. ikke 10 og 7.. Her er karakterforskellen ikke stor nok - aj heller 10 og 4 :)


Svar #14
19. juni 2014 af tikitiki (Slettet)

Alright mange tak for hjælpen og forklaringerne..så er der vel ikke andet for end at indhente det tabte næste år ;)


Brugbart svar (0)

Svar #15
19. juni 2014 af OnceUponATime

#14 Held og lykke med det! :)


Skriv et svar til: Engelsk skriftlig eksamen karakter

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.