Historie

Hjælp med historie spørgsmål

19. juni 2014 af LimonadeMouth (Slettet) - Niveau: 9. klasse

Hej, jeg har et spørgsmål som jeg har lidt svært ved at besvare og jeg håber i kan hjælpe mig?

- Hvad lærte man i efterkrigstiden der gjorde at vi undgår endnu en krig?

Altså f.eks. hvad lærte vi af konsekvenserne fra første- og anden verdenskrig.

Tak på forhånd.


Brugbart svar (1)

Svar #1
19. juni 2014 af Christianiversen2 (Slettet)

Du kan komme ind på procentaftalen, atlanterhavserklæringen Truman-doktrinen og Marshallplanen i den rækkefølge og beskrive hvordan FN viser hvad vi har lært eller burde have lært. Det er dog en del at læse.

Men "hvad har vi lært" er meget bredt og svært at svare fagligt præcist på.

Brugbart svar (2)

Svar #2
19. juni 2014 af Christianiversen2 (Slettet)

Spørgsmålet lægger måske op til at du overvejer hvilke ting man gjorde under krigen som ikke var så smarte - dels gjorde Hitler dét at han ønskede med sin Nazisme (biologisk overlegenhed) kombineret med Moussolinis Fascisme (national overlegenhed) og Japanernes bidrag, at erobre dele af verden som ikke var hans, med overlegenhed og magt som argument og værktøjer.

Vesten allierede sig (Frankrig, USA, England især) og disse havde hver især også visse skjulte agendaer omkring at overtage magt i dele af verden og i verdensøkonomien.

Det som vi BURDE have lært, er, at man med handelssamarbejder (WTO), fri bevægelighed (EU) samt krigsmæssigt forebyggende myndigheder og sammenslutninger (NATO) kan opnå meget mere end ved at vi leger "alle mod alle".

Så det vi "har lært" (det har vi ikke rigtigt endnu) er, at alle bør samarbejde politisk og økonomisk og menneskeligt internationalt for at bevare freden, fordi alle modarbejdede hinanden under de to store krige. Alle kan få en større bid af kagen i længere tid,  hvis vi deler den ligeligt.


Svar #3
20. juni 2014 af LimonadeMouth (Slettet)

Mange tak Christianiversen2 !!

Det var en stor hjælp.


Skriv et svar til: Hjælp med historie spørgsmål

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.