Studievalg og videregående studie

Medicin 2014?

20. juni 2014 af Mathilde11 (Slettet)

Hej Folkens, jeg har et gennemsnit (med kvikbonus) på 10,2
 Min store drøm er at læse medicin. Desværre er mit gsnit kun på 10,2 (med bonus) og derfor vil jeg spørger om det er realitisk at blive optaget på SDU og AU ! eller om det er umuligt


Brugbart svar (1)

Svar #1
20. juni 2014 af PSXL

Jeg ville ikke regne med at blive optaget i år, hvis jeg var dig. Men der er stadig en chance! Så krydser fingre for dig. Har du kun søgt kvote 1?


Brugbart svar (0)

Svar #2
20. juni 2014 af RachaelN (Slettet)

Århus universitet havde "laveste" adgangskvotient sidste år, og den lå på 10,5:

http://www.ug.dk/uddannelser/universitetsuddannelser/bacheloruddannelser/sundhedsvidenskabeligebacheloruddannelser/medicin.aspx#fold6

Hvis tendensen er, som den altid har været, virker det desværre ikke realistisk, men man kan vel altid have lov til at håbe, men overvej andre muligheder også. 


Brugbart svar (0)

Svar #3
20. juni 2014 af Bullerkage (Slettet)

Håber du har søgt kvote to for ellers tror jeg næppe drømmen har været så stor igen :) Men kvote 1 tror jeg ikke du skal regne med :/

Men du er da meget velkommen til at prøve tandlæge sammen med mig! :D


Svar #4
20. juni 2014 af Mathilde11 (Slettet)

Ja, faktisk har jeg tænkt mig også at søge tandlæge og derfra flytte fra tandlæge til medicin efter det første semester. Har hørt det er muligt. Og kender nogen som har gjort det på den måde..


Brugbart svar (1)

Svar #5
20. juni 2014 af RachaelN (Slettet)

#4 det er ikke muligt mere. Det var muligt engang, men det er blevet ophævet.

Jeg mener, at der også var en periode, hvor der var folk der læste Medis på AAU for så senere at blive flyttet over på medicin, men det blev også ophævet. 


Brugbart svar (2)

Svar #6
20. juni 2014 af Bullerkage (Slettet)

Ej, det ville da også være enormt synd for folk, der faktisk gerne vil læse til tandlæge, at du skal tage deres plads, men som #5 siger kan man heller ikke mere. Jeg forstår egentlig ikke, hvorfor folk er så glade for lægeuddannelsen, når uddannelsen jeg søger er på færre år, har en højere startløn og slet ikke kræver viden indenfor hele kroppen med blot munden... Læge er total overvurderet og folk søger det kun for at vise sig frem. Det er i hvert fald den konklusion jeg er nået frem til ^^


Brugbart svar (5)

Svar #7
21. juni 2014 af cornpop (Slettet)

#bullerkage, det er da noget fis. Det er korrekt, at der er en vis prestige forbundet med medicinstudiet men ligefrem at påstå, at studiet kun bliver søgt af den grund er noget pjat. Der er mange, der virkelig BRÆNDER for at blive læge, for faktisk at kunne gøre en forskel. Nu handler det hele jo ikke kun om løn, hvor længe uddannelsen tager eller om det er lettere, at lære om hele kroppen i forhold til munden.. Det kunne jo også være, at mange fandt det langt mere interssant at få lov til at diagnosticere/ behandle diverse dele af kroppen i stedet for at være begrænset til kæbe/mund.  


Brugbart svar (7)

Svar #8
21. juni 2014 af Dulugtergrimt

#6

Det var da en flot generalisering af alle mennesker på studiet, du fik kommet med der. Fint I har en højere startløn, men nu er vi nogle, der ikke kun søger hen, hvor pengene er. Nogle af os (de fleste) har en overordnet interesse i, hvordan kroppen virker og hvordan dette relaterer til sygdomme. Kombineret med, at rigtig mange gerne "vil arbejde med mennesker" gør det oplagt, at søge ind på medicinstudiet.

Men det er sjovt nok sådanne ting jeg hører fra folk, der gerne ville være læger, men måtte tage til takke med kun at lære om munden. ;)


Brugbart svar (5)

Svar #9
21. juni 2014 af Savior123 (Slettet)

Nu er lønnen for medicin slet ikke så ringe enda. Især når #8 engang bliver speciellæger så tjener han kassen samt med at han har et prestigefyldt arbejde. Men well. Alle er jo heller ikke ens. Odontologi lyder ligeså spændende... Medmindre man altså kun tænker på lønnen. Har selv drømmen om, at bliver læge og det er udelukkende pga. at jeg mistede en fra min familie fordi han fik den forkerte behandling, samt med at min mor er overlæge, hvilket også motivere mig til at læse medicin. Har aldrig tænkt på lønnen som læge, da penge ikke har mit største interesse. 

#8 Hvis du evt skulle bruge en praktikplads eller andet, så er du velkommen til at skrive til min mor via brugeren her;)


Brugbart svar (0)

Svar #10
21. juni 2014 af Christianiversen2 (Slettet)

#9:

Det er forbudt ved lov at udøve nepotisme i ansættelsessituationer i den offentlige sektor. Alle ansatte, herunder praktikanter, skal ved central annoncering rekrutteres til ligelig fordel for alle ansøgere. Hvis din mor går og hiver bekendtes børn ind som praktikanter så kan hun miste sit job.


Brugbart svar (3)

Svar #11
21. juni 2014 af Savior123 (Slettet)

#10 Hvad fanden taler du om. 


Brugbart svar (3)

Svar #12
21. juni 2014 af Fremtidmidler (Slettet)

#9 Hahah!!! Du fandme helt blank dude!


Brugbart svar (0)

Svar #13
21. juni 2014 af Christianiversen2 (Slettet)

Ja man må grine lidt.


Brugbart svar (1)

Svar #14
21. juni 2014 af Savior123 (Slettet)

#12 Han har fået for meget at drikke sikkert ^^ Tilbyder #8 hjælp til at sæge praktikplads (Som er lovligt), give ham bøger osv. #10 har bare slået noget random op på nettet, for at vise sig intellegent... Hvilket slet ikke virker. 


Brugbart svar (0)

Svar #15
21. juni 2014 af Jens984 (Slettet)

#9: Er du seriøs??? Du er sku til grin makker. 

#0: Læser selv odontologi, hvilket jeg er meget glad for. Synes at begge uddannelser er spændende, og de er begge et prestigefyldt arbejde. Ville sindsygt gerne læse medicin på SDU, men havde desværre ikke et højt snit nok;) 


Brugbart svar (0)

Svar #16
21. juni 2014 af Christianiversen2 (Slettet)

Yes. Tandlæge er en fed uddannelse. Og det er en lægelig uddannelse. Og lønnen er værd at arbejde for. Færdig slut.


Brugbart svar (1)

Svar #17
21. juni 2014 af Jens984 (Slettet)

#16 Så lad vær med at skrive, hvis du ikke har noget bedre at komme med end svine andre til makker! 


Brugbart svar (0)

Svar #18
21. juni 2014 af Bullerkage (Slettet)

Hov hov #7 og #8... Havde egentlig håbet på, at min sidste sætning i #6 var lige så komisk i jeres hoveder som det var i min, men den blev desværre opfattet som at jeg var HELT seriøs... øv bøv... Prøvede jo egentlig bare at give #0 en anden mulighed... 

Synes faktisk dit svar i #8 er virkelig flabet. Jeg står selv med et snit stærkt nok til at søge ind på medicin, men har valgt odontologi pga. de punkter jeg nævner i #6. Det er sgu træls at du skal komme med en kommentar om, at tandlæger må "tage til takke", for sådan fungerer det jo ikke... Jeg svarede som jeg gjorde i #6 fordi jeg faktisk er i tvivl om netop det du skriver - om tandlæger vil blive set ned på fordi folk ikke tror de har haft et højt nok snit til at blive læger, og håbede derfor på, at folk, der interesserede sig mere for medicin end odontologi ville reagere på min kommentar og fremhæve væsentlige forskelle ved medicin frem for odontologi. Desværre måtte du dreje den i retningen af social status og så har vi vel i princippet ikke bevæget os væk fra det materialle... (Tandlæge vs. Læge debatten)


Brugbart svar (0)

Svar #19
21. juni 2014 af Christianiversen2 (Slettet)

Jeg mente det helt seriøst ? Jeg synes tandlægeuddannelsen er fed. Det var skam ikke for at svine nogen til. Var på ingen måde ironisk ! Tværtimod.


Brugbart svar (2)

Svar #20
21. juni 2014 af Dulugtergrimt

Den afsluttende smiley indikerer, at det sidste er sagt med et glimt i øjet. Lidt en generalisering, som den du selv smed afsted. Jeg har absolut intet mod tandlæger, og deltager ikke i stud.odont vs. stud.med-krigen som af og til kører lidt ude på Panum.

Jeg tror desuden ikke, at der er nogle, der ved sine fulde fem, ser ned på tandlægerne. Gør man det så har man da et alvorligt problem senere i livet.

Forrige 1 2 Næste

Der er 33 svar til dette spørgsmål. Der vises 20 svar per side. Spørgsmålet kan besvares på den sidste side. Klik her for at gå til den sidste side.