Studievalg og videregående studie

Medicin-studiet.

28. juni 2014 af klovnen123 (Slettet)

Hej. Jeg vil gerne vide, hvad man skal have med på studiet fx papir, computer osv., og hvordan det er delt op. Er der mange foredrag, eller sider man alene eller i læsegrupper? Tager man noter i hånden eller på en computer, fx under foredrag? Får man lektier for (en form for pensum løbende), eller får man bare udleveret bøger, som man selv skal lave en læseplan for og få læst?

Brugbart svar (2)

Svar #1
28. juni 2014 af Proprium (Slettet)

Du kan i princippet medbringe begge dele eller kun én af tingene, det afhænger lidt af, hvordan du bedst arbejder. Hvis du arbejder bedst ved hjælp af din computer, synes jeg, du skal bruge den; kan du bedre lide at skrive i hånden, kan du medbringe papir og blyant. Det vil desuden være en god idé at købe et sæt farveblyanter i forbindelse med undervisningen i cellebiologi.

Der er både forelæsninger (det, du kalder foredrag) og holdundervisning, men personligt fik jeg intet ud af forelæsningerne, da jeg bedre kan lide den dialog, der er mulighed for til holdundervisningen. Til forelæsninger er det mest én person, der står og snakker, men det varierer meget fra forelæsning til forelæsning.

Du får udleveret en liste over pensum og derigennem en detaljeret læseplan, og du får "lektier" for. Det er dog lidt op til dig selv at planlægge din tid i forbindelse med disse lektier, da du ikke på samme måde som i folkeskolen og gymnasiet bliver tjekket. Dog er visse dele af undervisningen obligatorisk, fx dissektion.

Svar #2
29. juni 2014 af klovnen123 (Slettet)

Tak. Er undervisningen og bøgerne på engelsk? Har de fleste comoutere med, eller tager de noter i hånden? Skal I tegne meget, for så skal man næsten tage noter i hånden.

Brugbart svar (1)

Svar #3
29. juni 2014 af Proprium (Slettet)

Du vil støde på både dansk og engelsk litteratur. De fleste af mine undervisere talte dansk, men vi havde dog én, som underviste på engelsk, og det fungerede egentlig okay.

Det er forskelligt. De fleste havde computer med til forelæsning og papir og blyant med til holdundervisning.

Ja, du kan godt regne med at skulle lave nogle tegninger især i anatomi, men det er ikke et krav. Personligt fik jeg mere ud af at kigge på tegningerne i bogen, men jeg er heller ikke typen, der skriver specielt mange noter. I cellebiologi skal du tegne de ting, du ser gennem mikroskopet. På Aarhus Universitet er det obligatorisk at aflevere tegningerne til din underviser, så han/hun ved, du har forstået hele princippet, men jeg ved ikke, hvordan det forholder sig i København og Aalborg. Det er formentlig det samme.

Svar #4

Er holdundervisning obligatorisk, og hvad laver man under dette?

Brugbart svar (1)

Svar #5

Nej, det mener jeg ikke, at den er. På universitetet er det meget frihed under ansvar, og der bliver heller ikke noteret fravær. Man sørger selv for at planlægge sin tid og sine "aktiviteter", men der dog som sagt nogle ting, som er obligatoriske.

Til holdundervisningen gennemgås for eksempel det stof, du har læst, og du har mulighed for at stille spørgsmål, hvis der er noget, du ikke forstår. Det er også til holdundervisningen, man gennemgår forskellige regneopgaver, for eksempel i genetik og i biokemi.

Svar #6

Står der i listen over pensum et forslag til, hvor meget man skal læse pr. dag og hvilke sider, eller skal man selv koordinere dette efter forelæsningerne?

Brugbart svar (0)

Svar #7
29. juni 2014 af Dulugtergrimt (Slettet)

De første semestre på KU er der læselister til de anbefalede bøger - læg her mærke til, at studiet som regel anbefaler bøger der dækker hvert eneste tænkelige aspekt af pensum, og af og til vælger man et alternativ til deres anbefalinger. Jeg har endnu ikke stødt på et fag, hvor det var umuligt at læse op, fordi man ikke anede, hvad man skulle kigge på.

Brugbart svar (4)

Svar #8

I listen vil være anført, hvilke sider du skal læse (det vil sige pensum), men universitetet fortæller dig ikke, hvilke sider du skal læse den og den dag, det må du selv planlægge. For eksempel får du at vide, at du skal læse side 60-75 til torsdag, men der vil ikke stå "læs side 60-63 mandag, side 63-70 tirsdag" og så videre, hvis du forstår?

Skriv et svar til: Medicin-studiet.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.