Studievalg og videregående studie

SDU

29. juni 2014 af klovnen123 (Slettet)

Hej. Jeg har hørt en fordom, som jeg gerne vil have be- eller afkræftet. Jeg har hørt, at fynboer har en ''kraftig'' dialekt, som jyder ikke forstår. Gælder dette også, når det kommer til SDU i Odense? Det er et lidt fjollet spørgsmål, men det er noget, jeg lidt frygter, da uddannelsen er hård nok i sig selv. Jeg ved godt, at det alt sammen er dansk, men jeg har en tendens til at have svært ved at forstå, hvad folk med dialekter prøver på at forklare. Jeg har haft en udenlandsk lærer før, som gjorde undervisningen meget sværere at forstå før. 

På forhånd tak!

Brugbart svar (1)

Svar #1
29. juni 2014 af CarstenMatsson (Slettet)

Jeg håber seriøst at det indlæg er så meget for sjov :D

Svar #2

Forstår du ikke indlægget? Jeg har tydeligt skrevet, at det er en fjollet frygt, men en frygt er enffrygt. Jeg har ikke været på universitetet, og kender slet ikke til området. Jeg forstår ikke, hvorfor du ikke ignorerer indlægget i stedet for at komme med en nedgørende kommentar, for jeg kunne desværre ikke bruge din kommentar til noget som helst, men tak.

Brugbart svar (0)

Svar #3
29. juni 2014 af DrProfEvil (Slettet)

Tror ikke at CarstenMatsson mente noget ondt med det, tror bare han var lidt overrasket.

Som Københavner, må jeg sige at jeg ikke bemærker det overhovedet. Folk fra hele landet kommer til SDU, desuden kommer der også folk fra Sverige, Norge, Island, Færøerne, Grøndland og en masse andre steder, det er et rimeligt internationalt universitet.

Hvis det er seriøst vil jeg sige at du skal tage det helt roligt - du skal nok kunne forstå folk!

Svar #4

Tak. Jeg er godt klar over, at universiteterne er internationale - jeg vidste bare ikke i hvilken grad.

Brugbart svar (0)

Svar #5
29. juni 2014 af LarsJensen0 (Slettet)

Tja, der er selvfølgelig forskel på hvor meget de studerenes dialekter slår i gennem. Det kommer også an på hvor langt man selv er rejst for at studere.

Jeg vil ikke tage det så tungt, folk tager ikke det nærmeste universitet, men har mange andre grunde.

Hilsen Lars

Som bonusinfo, da jeg startede på AAU, var det hverken nordjyder eller københavnerne der var sværest at forstå, det var den store flok af udenlandske studerende der knapt kunne tale engelsk...

Brugbart svar (0)

Svar #6
29. juni 2014 af CarstenMatsson (Slettet)

Det var ikke for at nedgøre dig - jeg er selv fra Nordsjælland og bor på Fyn og starter på SDU til sommer.

Jeg kan forsikre dig for at du intet har at frygte. De er helt nemme at forstå.

Skriv et svar til: SDU

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.