Samfundsfag

Velfungerende demokrati

05. februar 2015 af Anonyyyym - Niveau: A-niveau

Hvilke elementer mener i der ligger under et velfungerende demokrati udover at der er lighed og at borgerne har ret til information?

Svar #1
05. februar 2015 af Anonyyyym

...

Svar #2
05. februar 2015 af Anonyyyym

?

Brugbart svar (0)

Svar #3
05. februar 2015 af cakeinyourface (Slettet)

Ytringsfrihed, herunder pressefriheden, og den frie og almindelige stemmeret :) Synes jeg ihvertfal

Brugbart svar (0)

Svar #4
07. februar 2015 af Priscila (Slettet)

Jeg vil sige et demokrati bygger på ret og pligt. Borgerne har nogle rettigheder (For eksempel ytringsfrihed og stemmeret), men også nogle pligter så som (for eksempel værnepligt, undervisningspligt etc.)

Derudover er det også vigtigt at borgerne er engagerede og søger inflydelse i mindre områder, for eksempel elevråd, foreninger, organisationer osv. 

Det er vigtigt at magten er spredt mellem flere hænder (en god model kunne være magtens tredeling som vi har i dag). Det bevirker at en bestemt instans ikke kan tage roret fuldstændigt men også at de forskellige institutioner gensidigt kan kontrollere hinanden.

Hvis du vil lærer mere om forskellige demokratisyn kan bøger af Hans Koch, og Alf Ross anbefales. Her tænker jeg især på bøgerne ''hvad er demokrati'' og ''hvorfor demokrati''.

Skriv et svar til: Velfungerende demokrati

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.