Psykologi

Det naturvidenskabelige perspektiv

26. februar 2015 af HFNU (Slettet) - Niveau: B-niveau

Er der nogle som kan forklarer mig hvordan behaviorismen mener at menneskets adfærd samt psyke er bestemt af arv og miljø?

Jeg forstår det er bestemt af mijø, hvilket miljø mennesket vokser op i forhold til det den har tillært(betinget reaktion) og det som påvirker mennesket i form af stimuli , er noget den associerer med besteme situationer, ting også videre- ikke tillært(ubetinget reaktion, men hvordan spiller arven ind? 


Brugbart svar (0)

Svar #1
27. februar 2015 af Mundo

Jeg er enig i det du skriver med at behavioristerne mener, at alle disse ting er tillært. Behaviorister tillægger ikke arv nogen særlig stor betydning. Watson sagde for eksempel, at hvis man gav ham et hvilket som helst barn, kunne han forme det til hvad som helst. Han mente, at man kan forme børns personlighed med mere via betingning. Jeg vil tro, at behaviorismen i sin rene form ser bort fra arv, men at mindre ekstreme former for behaviorisme anerkender, at arv har en betyding.


Svar #2
28. februar 2015 af HFNU (Slettet)

Ok -ej mange tak for svar:):) jeg er nemlig igang med en opgave hvor det er relevant for mig at inddrage de forskellige psykologiske perspektiver. Jeg har læst at behaviorismen mener at arven spiller en rolle samt de yde påvirkninger, men hvordan forstår jeg ikke. 

Ved du hvad kan det være for nogle former for behaviorisme? For det naturvidenskabelige tradition tillæger mennensket personlighedsdannelse arv og miljø.


Brugbart svar (0)

Svar #3
01. marts 2015 af Mundo

Man kan måske sige at Watsons klassiske behaviorisme fokuserer på miljøet og ikke på arv. I den klassiske behaviorisme ses nyfødtes sind som en "tom tavle", som der kan "skrives på", og individet bliver dermed formet af de indtryk, som han eller hun udsættes for. Arv spiller dermed ikke rigtig nogen rolle. Skinners operante behaviorisme ser derimod ikke bort fra, at mennesket fødes med et bestemt sæt gener. Skinner så ikke nyfødte som en tom tavle, men medinddragede arv i sin teori, ifølge denne hjemmeside http://en.wikipedia.org/wiki/Radical_behaviorism


Skriv et svar til: Det naturvidenskabelige perspektiv

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.