Studér i udlandet

Medicin

28. februar 2015 af Sneharusha (Slettet)

Hvis jeg vil studere medicin i Polen, er det så ikke noget med at jeg kan tage bacheloruddannelsen derovre, ogg søge ind på en kandidat i Danmark?


Brugbart svar (0)

Svar #1
28. februar 2015 af LarsJensen0 (Slettet)

Jo, det kan du, men du skal være opmærksom på at der på universiteterne i DK kan være (er) adgangsbegrænsning på kandidatuddannelserne også. Som oftest bliver disse pladser besat med retskravsbachelorer, dvs. dem som lige har afsluttet deres bachelor ved det pågældende universitet. De resterende pladser der måske så er tilbage, er der nok mange der vil have.

Hilsen Lars


Svar #2
28. februar 2015 af Sneharusha (Slettet)

Det forstod jeg ikke helt. Hvad er retskravsbachelorer?

Betyder det så at, chancen for at få en kandidatplads i danmark er lille?


Brugbart svar (0)

Svar #3
28. februar 2015 af LarsJensen0 (Slettet)

Retskravsbachelorer er de bachelorer der lige har gjort deres bachelor færdig og ønsker at fortsætte på den kandidat som følger efter. Venter man et år, barsel, sabbat eller kommer udefra, ja så skal ansøgningen vurderes i forhold til de andre. Hvis der er 50 pladser, de 49 besættes af dem som lige har afsluttet 6. semester, ja så er der en plads til deleling mellem alle andre ansøgere.

Så ja, jeg vurderer at chancen for at komme ind på en dansk medicin kandidatuddannelse, uden at være retskravsbachelor, for at være ret lille. Ud fra de udtalelser jeg har gennem tiden, så er der nok bedst chance for at komme ind på SDU (da mange gerne søger videre på KU).

Prøv at kontakte de fire universiteters studievejledninger for at høre nærmere om hvor der måske plejer at være plads.

Hilsen Lars


Brugbart svar (0)

Svar #4
28. februar 2015 af Anxyous (Slettet)

De sidste ansøgelsesrunder til kandidaten på KU er der ikke blevet afvist nogen. Det er dog ikke til at sige, hvordan det forholder sig den næste årrække.


Svar #5
28. februar 2015 af Sneharusha (Slettet)

For at få det helt på plads. Hvis man er retskravsbachelorer, så vil det sige, at man lige er blevet bachelor.
En retskravsbachelorer har større chance for få en kandidatplads i Danmark.

Ved I hvor lang tid en batchelor i Polen vil vare?


Brugbart svar (0)

Svar #6
01. marts 2015 af LarsJensen0 (Slettet)

En retskravsbachelor har 100 % chance for at få plads på den 'naturligt-efterfølgende' kandidatuddannelse, så samme universitet og kun på det efterfølgende semester. For en bachelor i medicin er den naturligt efterfølgende kandidat naturligvis en kandidatuddannelse i medicin. Hvis bacheloren i medcin ønsker at tage en kandidatuddannelse i biologi, så er der ikke 100 % chance for optagelse selv om alle formelle og faglige krav er opfyldt.

Kender ikke til polske forhold. Men hvis du har evner til at tage bachelor-delen i Polen, hvorfor så ikke gå hele vejen og tage kandidatedelen og turnus/KBU/hvad-det-nu-hedder-i-Polen med? Som jeg har fået det udlagt, så vil 5-års reglen ikke gælde for dig.

Hilsen Lars


Svar #7
01. marts 2015 af Sneharusha (Slettet)

Hvad er 5-årsreglen.


Brugbart svar (0)

Svar #8
01. marts 2015 af LarsJensen0 (Slettet)

5-års reglen (har været 4 år) er en regel der bruges i det danske sundhedsvæsen til at afgøre hvilke læger der kan så en uddannelsesstilling og dermed blive speciallæge.

Reglen går ud på at når en læge starter på sin KBU-stilling (det hed turnus i gamle dage), så har vedkommende 5 år til at begynde på en uddannelsesstilling til speciallæge. Holder man barsel eller skriver ph.d. eller aftjener værnepligt lægges den tid til. Hvis man ikke når det på 5 år, så har man (automatisk, lovbestemt) sidstepririotet når regionerne vælge hvem der skal have uddannelsesstillingen. Uanset hvor kvalificeret man ellers er. Er det mindre en 5 år siden man begyndte på sin KBU, så sker vurderingen på kvalifikationer. Læs mere her: http://sundhedsstyrelsen.dk/da/uddannelse-autorisation/special-og-videreuddannelse/laege/femaarsfristen

Reglen blev indført for at få de unge læger til hurtigt at komme i gang med deres speciallægeuddannelse og blive speciallæger. Da mange unge læger har meget bestemte ønsker til hvilken specialægeuddannelse de ønsker, ja så bruger de meget tid på at få de rette kvalifikationer. Det kan eksempelvis være ph.d. eller vikararbejde før KBU. Andre tager til Norge, bliver speciallæger og bliver deroppe; lønnen er vidst også bedre, det samme er arbejdsforholdene...

Hilsen Lars


Svar #9
06. marts 2015 af Sneharusha (Slettet)

Okay, tak. Men hvis jeg tager til Polen, er det så må muligt at tage min batchelor derovre, og blive retskrivningsbatchelor i Danmark, altså så tage kandidatdelen i Danmark?


Brugbart svar (0)

Svar #10
06. marts 2015 af LarsJensen0 (Slettet)

Du kan sagtens tage din bachelor i Polen. Du bliver så ikke retskravsbachelor i Danmark, da du ikke har taget din bacheloruddannelse i Danmark. Du kan dog godt tage din kandidat efterfølgende i Danmark, det kræver bare at der er ledige pladser, da medicin er adgangsbegrænset i Danmark. Tag kontakt til de fire universiteters studievejledning og få at vide om det plejer at være et problem, og i givet fald, hvad de lægger vægt på når de fordeler eventuelle ledig pladser.

Hilsen Lars


Svar #11
06. marts 2015 af Sneharusha (Slettet)

Tak skal du have.


Skriv et svar til: Medicin

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.