Psykologi

Værk til Eksamensprojekt

17. april 2015 af sura1991 - Niveau: C-niveau
Hej
Jeg skal bruge et værk, som kan være skrevet af teoretikere fra psykoligiens verden. Jeg har selvfølgelig selv søgt efter nogen, men de bøger jeg har fundet har desvære vist sig at være lidt for svære at læse. Så ville hører, om der er nogen derude som kan komme med en anbefaling?
- og helst en bog som er foreståelig at læse i, så vil jeg være rigtig taknemlig :)

Brugbart svar (0)

Svar #1
18. april 2015 af Mundo

Du kan evt. læse 20 psykologiske eksperimenter - der ændrede vores syn på mennesket. Den er skrevet i et let sprog. Kapitlerne har forskellige forfattere, men det er primært psykologer der har skrevet den. 

Hvis bogen skal være skrevet af én forfatter, kunne du evt. vælge "Spædbarnets interpersonelle verden" af Stern. Den er spændende hvis man interesserer sig for spædbørns hukommelse, men ellers kan den godt være lidt tung. 

Du kan også beslutte det ud fra hvilke teorier eller teoretikere du godt kan lide og så undersøge hvilke bøger de har skrevet. Hvis du fx kan lide psykoanalyse, kunne du vælge et værk af Freud eller en anden, eller kognitionspsykologi, så kunne du vælge noget af fx Piaget. 


Svar #2
18. april 2015 af sura1991

Tusind tak for dit svar Mundo. Mit emne er faktisk "Fællesskabet hos Jehovas vidner". Jeg har valgt to cases hvor begge personer er ex-Jehovas vidner. Den ene person bliver efterfølgende kristen og den anden har kun behold troen på Gud. Tror du godt at jeg kan bruge den første nævnte i forhold til mit emne? Har du andre ideer i tankerne. Min opgaver handler meget om tro kontra ikke tro, Gud, fælleskab, eksistentielle valg.

Svar #3
18. april 2015 af sura1991

Tror du jeg må bruge uddrag af værker?

Brugbart svar (0)

Svar #4
19. april 2015 af Mundo

Jeg ved ikke om du må bruge uddrag af værker, men du kan prøve at spørge din lærer/ vejleder. Tror ikke der er så meget religionspsykologi i  20 psykologiske eksperimenter. Du kan måske i stedet finde et værk der handler om religion. William James, Gordon Allport og Kenneth Pargament har skrevet om religion, men ved ikke lige om man kan finde tekster af dem på dansk. Men den danske psykolog Peter la Cour har også skrevet noget om religion, og der kunne du evt. læse teksten "Religiøs modenhed set i forhold til tid og sundhed". Det ser ud til at man kan læse den online: https://ojs.statsbiblioteket.dk/index.php/psyke/article/view/8234/6817. Den er dog ikke så lang, så ved ikke om det tæller som et helt værk


Skriv et svar til: Værk til Eksamensprojekt

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.