Samfundsfag

Islam HJÆLP

18. maj 2015 af JenniferMc (Slettet) - Niveau: B-niveau
har nogle spørgsmåle om islam, da jeg skal aflevere det i morgen og kan ikke rigtigt finde nogle oplysninger
1. Hvorfor følger nogen muslimer mere end deres kultur end religion
2. Hvorfor tror kristne at islamske kultur er voldelig
3. Hvad er sunni og shia, hvad er forskellen


HJÆLP!!! Vil have hurtige svar

Brugbart svar (0)

Svar #1
18. maj 2015 af Stræbende

1. Der er ingen muslimer, som følger deres kultur mere end religionen. Jeg tror du blander tingene sammen. Hadith er en del a religionen. Du må meget gerne uddybe dette spørgsmål.

2. Det er meget generelt perspektiv du har sat dig i. Men for give et svar på dit spørgsmål tror jeg at det ligger i islam er bygget meget konkret op. Du må gøre det, men du må ikke gøre det. For at komme med et eksempel: Jihad

Jihad er først og fremmest en åndelig indre kamp for at skabe det bedste samfund. At leve i fred med sig selv og sine medmennesker, uanset religion. Det er en forsvarskrig, hvis religionen islam er truet. Det er en nødværgekrig, et defensivt begreb. Samtidig med det tror jeg også at kristendommen ikke har disse træk som islam har og derfor giver det et voldeligt billed. Ordet islam kommer fra samme sprogrod som den arabiske hilsen salam, der betyder fred.

3. Da islams grundlægger, profeten Muhammed døde i begyndelsen af det 7. århundrede var antallet af muslimer allerede flere hundredetusinde. Muhammed var både religiøs og politisk leder, og det store spørgsmål var, hvem der skulle træde i hans fodspor. Størstedelen af datidens muslimer pegede på Abu Bakr en nær rådgiver for Muhammed - som ny 'kalif ' - leder af det politiske organ, kalifatet. En anden, mindre gruppe mente derimod, at det var Muhammeds fætter og svigersøn, Ali ibn Abi Talib, der var den retmæssige arvtager efter Muhammed. Begge grupper kæmpede for deres sag, men det blev flertallets valg, Abu Bakr, der til sidst, i 632, blev den første kalif. Skellet mellem sunni- og shia-islam optrådte ikke i islam fra begyndelsen.

Så i bund og grund handler det om at når profeten Mohammad (SAW) døde, måtte hans styrer føres videre. Nogle mente det skulle være "Abu Bakr" andre mente det skulle være en person der hed "Ali ibn Abi Talib". Og der opstød splittelsen.


Svar #2
18. maj 2015 af JenniferMc (Slettet)

Åhhh mange tak :)
Den første mente jeg at nogle muslimer følger deres kultur end religionen da de er opvokset i kulturen hvor det er blevet til islam på deres egen måde og at de måske fortolker det anderlede. Men er bare i tvivl
Hvad mener du i spørgsmål. 2 om "du må gøre det,,men du må ikke gøre det" jeg tænkte på at medierne sætter muslimerne i dårligt lys omkring isis at de tror at alle muslimerne er ligesom isis.

Brugbart svar (0)

Svar #3
18. maj 2015 af Stræbende

Der er nogle faste rammer for, hvad er muslim må og ikke må. Det var det eneste jeg mente.

Nu skal du huske det ikke kun er kristne der sætter "muslimer" i dårligt lys. Og samtidig er det ikke allle "kristne", der sætter muslimer i dårligt lys. Jeg troede det var religion og ikke samfundsfag du havde skrevet dette i :)

Men ja det er sandt det medierne gør. Hvis du skriver en opgave kan det være en god ide at nævne at medier også bliver kaldet den 4. statsmagt.


Brugbart svar (0)

Svar #4
18. maj 2015 af Stræbende

De muslimer der er opvokset i primært muslimske lande har ofte det vi kalder radikale eller ekstreme holdninger.


Svar #5
18. maj 2015 af JenniferMc (Slettet)

Nej det er ikke kun kristne som sætter muslimerne i dårligt lys, men for det meste er det medierne.
Jo, det er samfundsfag men har også engelsk i det. Det er en grundforløbsprojekt:)

Spørgsmål nr 2 , skrev du noget med jihad . Hvad har det noget med at gøre i spørgsmål? Tror nok jeg har misforstået det

Svar #6
18. maj 2015 af JenniferMc (Slettet)

Årsagen kan også være hvorfor folk tror islamske kultur er voldelig , krigen i Mellemøsten. Men kan ikke rigtigt finde noget om Mellemøsten

Brugbart svar (0)

Svar #7
18. maj 2015 af Stræbende

Det er skam mig der har misforstået det :) Som sagt troede jeg du havde religion, derfor tog jeg "Jihad" som et eksempel. Jeg synes du skal glemme det. For at svare på spørgsmålet skal du bruge de konklusioner du har skrevet om. Netop at medierne sætter dem i dårligt lys.


Svar #8
18. maj 2015 af JenniferMc (Slettet)

Nååår ja alle kan misforstå noget, det min fejl for havde ikke uddybet det for skulle skynde mig at have hjælp da det skal afleveres i morgen:)

Brugbart svar (0)

Svar #9
18. maj 2015 af Stræbende

Hvis du synes, der er noget du mangler, ikke helt kan forstå jeg skrev, jeg ikke svarede på osv. så skriv :)


Svar #10
18. maj 2015 af JenniferMc (Slettet)

Ja kan ikke rigtigt finde hvorfor medierne sætter muslimerne i dårligt lys og kan ikke rigtigt finde hvad isis gør det modsatte af koranen:)
Men skrev tidligere at den anden årsag kunne være Krig i Mellemøsten hvor det måske var had til muslimer

Brugbart svar (0)

Svar #11
18. maj 2015 af ramobaro

Isis gør en masse ting som på ingen måder er islamiske. 

Én ting er at Isis dræber en masse uskyldige mennesker, hvilket b.la. er i mod koranen.

Endvidere har de bombet en profets grav, hvilket du kan læse yderligere om her:

 http://rt.com/news/175636-iraq-jonah-tomb-mosul/

De udfører en masse handlinger som er i strid med Islam. 


Svar #12
18. maj 2015 af JenniferMc (Slettet)

Okay mange tak:)

Brugbart svar (0)

Svar #13
18. maj 2015 af Stræbende

Hvorfor sætter medierne muslimer i dårligt lys:

De gør det, fordi de ikke har noget valg. Hvis de havde et valg, ville de ikke gøre det. Folket, medierne, poltikere eller hvad du vil kalde det mener at islam udgør en trussel mod demokratiet. Man mener at sharia er et helt andet styrer der ikke hører hjemme i Danmark, med de liberale frihedsværdier. En gennemsnitlig  borger i muslimske landene hader vestlige lande. Samtidig vil medierne også gerne have mange seer. 

ISIS har en ekstrem form af islam. Forskellige vers/strofer i koranen bliver fortolket bogstaveligt fremfor i en mere abstrak metaforisk form. Det er svært at forklarer. En ting er sikkert. ISIS vil gerne have et land/lande styret af et Sharia system. Og derfor går det udover mange millioner af muslimer, som har andre holdninger.


Svar #14
18. maj 2015 af JenniferMc (Slettet)

Mange tak det hjalp virkelig meget :)
Er allerede kommet godt i gang

Brugbart svar (0)

Svar #15
19. maj 2015 af anonym000

0#

Det sidste spm. er det eneste spm. som giver mening.

Jeg håber da ikke at det er nogle spørgsmål som din lærer har formuleret.

- - -

...............


Brugbart svar (0)

Svar #16
19. maj 2015 af anonym000

Ad Mobbi123

I: "Der er ingen muslimer, som følger deres kultur mere end religionen."

II: "De muslimer der er opvokset i primært muslimske lande har ofte det vi kalder radikale eller ekstreme holdninger."

III: "De gør det, fordi de ikke har noget valg. Hvis de havde et valg, ville de ikke gøre det. Folket, medierne, poltikere eller hvad du vil kalde det mener at islam udgør en trussel mod demokratiet."

Denne "Mobbi123" har vel tilbragt mere tid end hvad godt er på FB-sider som er omtalt i denne artikel: http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2015/05/18/110828.htm.

Når en a[nti]teist stiller sig op for at forsvare religiøse mennesker, så burde det var klart for enhver læser at der er gjort uret mod teisterne.

- - -

...............


Brugbart svar (0)

Svar #17
19. maj 2015 af Stræbende

Jeg ved slet ikke, hvad du mener? Jeg har prøvet at hjælpe en person. Har jeg gjort noget forkert......


Brugbart svar (0)

Svar #18
19. maj 2015 af anonym000

Ja, I og II er forkerte. III havde været næsten rigtig hvis du havde skrevet "religion" istf. "islam". 

Hvis man endelig vil have en samtale om hvad der truer et mere eller mindre civiliseret verdensorden skal man kigge på to tænkemåder: religion samt højreekstremisme. Ofte får du dem i en " 2-i-1-udgave ", fx Breivik.

Religion og højreekstremisme har en hel sæt dårlige "ideer" tilfælles. Men det er en anden historie.

- - -

...............


Brugbart svar (0)

Svar #19
19. maj 2015 af Stræbende

Hvad er det der forkert ved dem?


Brugbart svar (0)

Svar #20
19. maj 2015 af anonym000

Påstanden om at der ikke er nogen muslimer som går mere op i deres kultur end deres religion. Det må da være klart for enhver sindig at dette er en forfejlning.

Ved du hvad "kulturmuslimer" og "kulturkristne" er ?

Hvis ikke; I rest my case.

- - -

...............


Forrige 1 2 Næste

Der er 30 svar til dette spørgsmål. Der vises 20 svar per side. Spørgsmålet kan besvares på den sidste side. Klik her for at gå til den sidste side.