Biologi

Hjertet

13. juni 2015 af 123434 - Niveau: C-niveau

Venstre hjertekammer pumper blodet ud i arterier. Rækkefølgen er arterier, atrioler, kapillærer, venoler, vener

I kapillærerne afgives ilten til cellerne. Vener fører afiltet blod tilbage til hjertet, selvfølgelig med hjælp fra veneklapper, da trykket i venerne er meget lavt.

Kranspulsårerne sidder uden på hjertet og forsyner hjertet med iltet blod. Kun en lille del af den ilt, som hjertet modtager, kommer fra diffusion med blodet indeni.

Et hjerte er en muskel og man kan træne det større. En trænet person har en et større hjerte end en utrænet person, og kan derfor pumpe mere blod og dermed mere ilt rundt i kroppen. Cellerne skal nemlig bruge ilt til arbejdet.

Når man er fysisk aktiv, vil blodtrykket stige. Der skal pumpes mere blod, og dermed mere ilt ud til cellerne, så de kan følge med. Det er ikke farligt, at blodtrykket stiger, når man er fysisk aktiv. Men det er farligt, hvis blodtrykket er konstant højt.

Det er bare disse ting, som jeg har brug for at få på plads inden eksamen. Er jeg korrekt nok på den?

Tusind tak


Brugbart svar (1)

Svar #1
13. juni 2015 af Arccossintan (Slettet)

Helt præcist, så pumper venstre hjertekammer blodet ud i aorta, som helt korrekt er en arterie.

Kranspulårerne kaldes også for koronararterierne.

Det er helt korrekt, at hjertets størrelse varierer afhængig af individets kondition. Jo større hjertet er, jo færre antal slag, skal det bruge for at pumpe den samme blodmængde ud i kroppen, hvorfor hvilepulsen og ens generelle puls ved fysisk arbejde vil falde, når man forbedrer sin kondition.

Det lader vist til, at du har helt styr på emnet!


Svar #2
13. juni 2015 af 123434

Tusind tak. Du er en stjerne


Brugbart svar (0)

Svar #3
14. juni 2015 af Hippocrates (Slettet)

Hej

Jeg vil give Hypothalamus ret i, at det virker til, at du har styr på det. Jeg har dog lige et par ekstra kommentarer for at finpudse.

Jeg forstår ikke helt, hvad du mener med: ”Kun en lille del af den ilt, som hjertet modtager, kommer fra diffusion med blodet indeni. ” Blodet inden i hvad? Det er muligt, at du tænker det rigtige. Det forholder sig sådan. I hjertet er der en lineær sammenhæng mellem iltforbrug og iltlevering i kranspulsårene (eller coronarkarrene). Normalt vil hjertet trække 70-80 % af iltet ud af blodet, der kommer igennem karrene, i hvile. Derfor kan hjertet ikke trække mere ud, hvis der kræves mere ilt under arbejde. Løsningen er, at hjertet øger blodgennemstrømningen ved at karrene dilaterer (øger diameteren), når iltkravet opstår.

Det er korrekt, at blodtrykket vil stige under motion (hovedsageligt det systoliske), som du skriver, og det skyldes først og fremmest den stigende puls. Man kan måske tilføje, at modstandsfaldet i modstandskarrene i musklerne (som jo skal have ekstra blod tilført, og blodflowet stiger med en faktor 15-20) bidrager til, at det gennemsnitlige tryk i virkeligheden kun stiger en smule, da den samlede perifere modstand falder betydeligt.

I forbindelse med at det nævnes, at hjertet kan blive større kan følgende tilføjes. Hjertets celler er terminalt uddifferentierede, det betyder, at de har mistet evnen til at dele sig. I stedet har de evnen til at blive større, hvilket kaldes hypertrofi. Der kan være 3 årsager til, at hjertet bliver større. Først er der såkaldt volumen overload, hvor der er fyldes for meget blod i hjertets kamre pga. dårlige klapper eller shunts. Så er der pressure overload, som kan skyldes forhøjet blodtryk, hvor venstre hjertekammer skal pumpe blod ud mod det høje tryk. Og sidst er der fysiologisk forstørrelse hos atleter. Og som der bliver skrevet, vil hvilepulsen være lavere, da hjertet kan pumpe mere blod ud pr. slag.

Vh.


Brugbart svar (0)

Svar #4
14. juni 2015 af Anxyous (Slettet)

#3:

Jeg vil tro, at #0 mener, at kun en lille del af hjertets iltforsyning dækkes af blodet i kamrene, mens langt størstedelen kommer fra blodet i coronararterierne.


Skriv et svar til: Hjertet

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.