Biologi

hej hjælp med det her vores over emne er bæredygtighed

11. marts kl. 19:13 af malt44 - Niveau: 9. klasse

hej alle sammen jeg har projektuge og vi har sværet med at finde et spændende underemne til bæredygtighed

vi sætter stor pris på hjølpen 


Svar #1
11. marts kl. 19:15 af malt44

Vi har også brug for hjælp til en problemformulering

Brugbart svar (0)

Svar #2
11. marts kl. 19:34 af MentorMath

Hej,

To meget store- og klassiske emner under bæredygtighed, er emnerne energiforsyning og CO2-udledning.

Et andet underemne til bæredygdighed, kunne være drikkevandsforsyningen.


Svar #3
11. marts kl. 19:37 af malt44

Jov har jeg også næver for vores lærer men hun synes det er for kedeligt fordi der for mange har det

Brugbart svar (0)

Svar #4
11. marts kl. 19:41 af MentorMath

#3

Helt forståeligt.

Hvilke fag, skal I skrive projektopgaven i? Jeg kan se, at du har sat spørgsmålet under biologi, men så vidt jeg husker fra da jeg selv gik i folkeskole og skrev projektopgave (og hvis ikke det er lavet om sidenhed), var projektopgaven en tværfaglig opgave i flere naturvidenskabelige fag?


Svar #5
11. marts kl. 19:42 af malt44

Det er i naturfag

Brugbart svar (0)

Svar #6
11. marts kl. 19:56 af MentorMath

Okay.

Umiddelbart hører langt de fleste emner om bæredygighed ind under de tre overodrnede emner, jeg allerede har nævnt oven for.

Der er mange andre emner, der vedrører bæredyghed og som der kan skrives om. -jeg er blot bange for, at det meget hurtigt bliver for specifikt.

Et andet oplagt emne under bæredygdyghed er anvendelsen af plastik. 

Her er det dog spørgsmålet, hvorvidt det, i et projektopgave-format, er muligt at inddrage alle naturfagene i tilstrækkeligt omfang. 

Er der noget fra undervisningen eller noget af det din lærer har snakket om, du synes der kunne være spændende at skrive om? 


Brugbart svar (0)

Svar #7
11. marts kl. 20:03 af trnnlsn888

bæredygtige fødevarer

bæredygtige byggematerialer

at bo bæredygtigt

bæredygtige tøjmærker


Svar #8
11. marts kl. 20:08 af malt44

Har du en problemformulering

Brugbart svar (0)

Svar #9
11. marts kl. 20:16 af MentorMath

#8

..I forhold til bæredygtighed i forbindelse med anvendelse af plastik, eller til et af emnerne nævnt i #7?


Svar #10
11. marts kl. 20:29 af malt44

Af plastisk

Brugbart svar (0)

Svar #11
11. marts kl. 21:08 af MentorMath

Problemformuleringen bør I selv udforme, da den er grundlaget eller essensen af jeres opgave.

Jeres problemformulering bør bestå i at beskrive de spørgsmål, I ønsker at jeres opgave skal besvare. Dermed bør problemformuleringen indeholde de spørgsmål og undringer I finder vigtigst, da det er den, som vil være omdreningspunkt for hele opgaven.

Med andre ord, kan man sige, at problemformuleringen er den, der styrer retningen/betemmer målet for jeres opgave.

For at komme med et eksempel på/ give en idé om, hvordan en problemformulering kunne formuleres og se ud, kunne en problemformulering lyde som følger:

Hvilke udfordringer- og konsekvenser medfører plastikforureningen, set udfra et klimatisk og biologisk aspekt? Hvilken indflydelse har anvendelsen af plastik på vores natur og dyreliv, og hvordan kan anvendelsen af plastik mindskes?

En god ide er først at stille en række spørgsmål, som I gerne vil have svar på inden for det givne emne. Derefter udvælger I de af spørgsmålene, som I finder mest interessante og væsentlige og udformer en problemformulering derud fra.


Brugbart svar (0)

Svar #12
11. marts kl. 21:38 af MentorMath

For at problemformuleringen er fyldestgørende i forhold til emnet 'bæredygdighed' burde et eksempel på en mulig problemformulering nok nærmere lyde:

Hvad kan der gøres for at mindske omfanget af de konsekvenser plastikforureningen medfører, set udfra et klimatisk og biologisk aspekt? Hvordan sikres vores natur og dyreliv mod den stigende plastikforurening? Hvilke alternativer er der til anvendelsen af traditionel plastik?


Svar #13
11. marts kl. 23:34 af malt44

Tusind takk for hjælpen mentormath det har hjulpet meget og det skal du have

Brugbart svar (0)

Svar #14
12. marts kl. 08:57 af MentorMath

Selv tak!

Hvis der dukker spørgsmål op, skriver du endelig bare igen.


Skriv et svar til: hej hjælp med det her vores over emne er bæredygtighed

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.