Biologi
Osmose forsøg (kartofler): Find den ukendte saltkoncentration
Vi har nogle skiver kartofler i forskellige saltvandsopløsninger. Én af opløsningerne er ukendt. Vi skal lave et punktdiagram, hvor x-aksen er saltkoncentrationen i opløsningerne (%), og y-aksen er den relative masseændring. Min lærer godkendte vores resultater og diagrammet samt tendenslinjen, som min forsøgskammerat lavede. Men jeg synes, det er mærkeligt, at vi har indsat masseændringen (%) i diagrammet for øjenskyllevæsken (den ukendte koncentration) – påvirker det ikke tendenslinjen på en forkert måde? Vi skal finde øjenskyllevæskens saltkoncentration – men skal dette ikke blot være baseret på vores andre kendte koncentrationer og masseændringen? Altså, hvor man så skal bruge denne forskrift til at finde y (ukendte saltkoncentration), da vi kender x for øjenskyllevæsken ud fra vores data?
Svar #1
30. april 2025 af ringstedLC
#0Vi har nogle skiver kartofler i forskellige saltvandsopløsninger. Én af opløsningerne er ukendt. Vi skal lave et punktdiagram, hvor x-aksen er saltkoncentrationen i opløsningerne (%), og y-aksen er den relative masseændring. Min lærer godkendte vores resultater og diagrammet samt tendenslinjen, som min forsøgskammerat lavede. Men jeg synes, det er mærkeligt, at vi har indsat masseændringen (%) i diagrammet for øjenskyllevæsken (den ukendte koncentration) – påvirker det ikke tendenslinjen på en forkert måde? Vi skal finde øjenskyllevæskens saltkoncentration – men skal dette ikke blot være baseret på vores andre kendte koncentrationer og masseændringen? Altså, hvor man så skal bruge denne forskrift til at finde y (ukendte saltkoncentration), da vi kender x for øjenskyllevæsken ud fra vores data?
Teksten med fed skrift harmonerer ikke...
Svar #2
30. april 2025 af Zephyrine
Hov, tak for bemærkningen! Der skulle stå " (...) at finde x (den ukendte saltkoncentration), da vi kender y for øjenskyllevæsken (...)"
Svar #3
Jeg ser ikke noget problem:
- Tendenslinjen er udelukkende dannet af de kendte data.
- Tendenslinjens skæringspunkt med y = masseændr.øjenv. giver en x-værdi som er øjenskyllevædskens saltkonc.
Svar #4
30. april 2025 af Zephyrine
Jeg synes bare det er underligt, at vi indsætter et punkt som et datasæt, når vi kun kender den ene koordinat (masseændringen) og ikke den anden koordinat (salt koncentrationen), som vi skal lave en tendenslinje ud fra. Jeg tror måske ikke helt jeg har forstået det endnu. Men tak for svar!
Svar #5
I kan ikke indsætte et punkt for øjenskyllevæske, da kun y-værdien er kendt. Men der hvor tendenslinjen har netop den y-værdi, må x-værdien være øjenskyllevæskens saltkoncentration.

Skriv et svar til: Osmose forsøg (kartofler): Find den ukendte saltkoncentration
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.