Biologi

Hjælp til forklaring af figur

09. april 2025 af stephander - Niveau: C-niveau

Hej 

Jeg er igang med at skrive eksamen i nf og har den her problemformulering: hvordan nedbryder kroppen de næringsstoffer, vi indtager, og hvordan påvirker det vores sundhed og den globale fødevareforsyning?

Og har det her spørgsmål til biologi: Gør rede for fordøjelsessystemets opbygning og funktion. (Med fokus på nedbrydning af fedt) 

Jeg har valgt den her figur men ved ikke hvordan jeg skal kunne forklare den.

Vedhæftet fil: Billede1.png

Brugbart svar (0)

Svar #1
09. april 2025 af Moderatoren

Vælg en anden figur, som du kan forklare?

Svar #2
09. april 2025 af stephander

Hvad mener du?

Brugbart svar (0)

Svar #3

Du skriver, at du har valgt en figur, men du kan ikke forklare den. Jeg foreslår dig derfor at vælge en anden figur

Svar #4
09. april 2025 af stephander

Jeg er bare itvivl hvordan man skal kunne formulere det altså hordan jeg skal kunne fortælle hvad den viser

Brugbart svar (0)

Svar #5

Kan du prøve at forsøge dig frem? Jeg ved ikke helt, hvordan du ellers skal kunne gøre det?

Brugbart svar (0)

Svar #6
11. april 2025 af Tobinus

Jeg vil foreslå:

Se det som en kædereaktion, som føden - i dette fald - kun fedt (lipider, triglycerider) gennemgår en kemisk nedbrydning i en slags kædereaktionen startende fra toppen mod bunden, hvortil kroppen forsynes med energi fra fedtet - dog skal man passe på hvilke energier, der tilføres, men dertil handler det lidt om mættede og umættede fedtsyrer også. "farligere" i fht. fedtindhold i blodet eller knapt så "farligt"

Brugbart svar (0)

Svar #7
11. april 2025 af Tobinus

OBS:

lipider = fedt

lipase = enzym, der nedbryder fedt

alle "-ase(r)" = enzymer

Skriv et svar til: Hjælp til forklaring af figur

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.