Biologi

Biologi

22. juni 2025 af Shinyrhinestones - Niveau: A-niveau

Hej Studieportalen.

Jeg kan huske fra mit klasselokale i biologi i 9. klasse at der var en kæmpe flaske med hvad jeg gætter var alger og vand. Den var i hvert fald grøn, stor og flot. 

Jeg ved godt det er et longshot men jeg håbede på at der var nogle biologi eksperter herinde der havde en idé om hvad sådan nogle hedder. Det var vist et ekspirment til eksamen. Som jeg gerne vil prøve.

Brugbart svar (0)

Svar #1
23. juni 2025 af bbvbb

Er det biologi på A-niveau eller på G-niveau?  

Brugbart svar (0)

Svar #2
23. juni 2025 af AngelOneOne

Hej,

Det lyder som det der hedder en fotobioreaktor, som også kan kaldes for en algekulturflaske. Det er en stor glas- eller plasticflaske, hvor mikroalgerne dyrkes sammen med vand tilsat næringsstoffer. De udsættes for enten sollys eller kunstigt lys for at understøtte fotosyntesen.

Typisk bruger man algerne Chlorella vulgarisScenedesmus, eller Spirulina. Sidstnævnte er dog en cyanobakterie, som oftest omtales som en alge.

- - -

/Angel

"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein

Brugbart svar (0)

Svar #3
24. maj kl. 00:31 af KakaoKriger (Slettet)

Det lyder meget som en algekultur eller et lukket økosystem med alger. Mange biologilokaler har store glasflasker eller beholdere med grønne alger i vand, fordi de er gode til at vise fotosyntese og vækst.

Det kan også have været en Winogradsky-søjle, som er et biologisk eksperiment med mikroorganismer og alger i lag. De bliver ofte grønne og farverige med tiden.

Skriv et svar til: Biologi

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.