Biologi

Hjælp med forsøg pls

22. marts kl. 23:47 af Ibrahim13 - Niveau: 8. klasse

Hejsa

om nogle få uger har vi nemlig fremlæggelser om drikkevandsforsyningen i danmark og hvad der egentlig truer den. Det der truer den er nemlig gødning og pesticider især gødning der bliver plantet i jorden men så siver den endda også ned til søer hvor der sker eurofering, og derfor vil jeg spørge om hviklen forsøg vi kunne lave, altså hvordan vi kan forhindre pesticider og gødning i vores vand og evt en forsøg om det med eurofering også (jeg har hørt at man overhovedet ikke kan rense gødning og pesticider i vand??, hvis det er så andre forslag med en forsøg om eurofering)

Vores problemstilling:

Hvilke problemer er der med vores drikkevand, både nu og for fremtiden? (problemstilling)


Brugbart svar (1)

Svar #1
23. marts kl. 14:30 af ringstedLC

Jeg foreslår, at du adskiller problemstillingen i:

- Problemer med pesticider og nitrat i grundvandet som er råvand for drikkevandsforsyningen.

- Problemer med overgødskning (eutrofiering), der især har betydning for miljøet i søer, fjorde og havområder.

Fordi der i Danmark kun anvendes overfladevand et par steder og da kun som supplement til indvinding af grundvand, fx ved et midlertidigt for lavt grundvandsspejl. Behandling af overfladevand er mere kompliceret, - altså dyrere.

Vedr. rensning af råvand: Det er ihvertfald så besværligt/dyrt, at man hidtil istedet har lukket de boringer, hvor kravene ikke var opfyldt.

Vedr. forsøg: Prøv en søgning på YouTube!


Svar #2
28. marts kl. 12:18 af Ibrahim13

Tusind tak for svaret men det jeg gerne vil forstå at hvordan det kan løses? Ved at lukke flere boringer eller skabe strammere regler inden for gødning/pesticider


Brugbart svar (1)

Svar #3
28. marts kl. 14:12 af ringstedLC

Forureningen er sket. Selv hvis vi stoppede fuldstændigt med at sprøjte, er der jo stadig pesticider på ned i grundvandet. Og de er måske endda fra dengang hvor reglerne var "slappere", både med hensyn til mængder- og hvilke stoffer, der var tilladte.

Vi er nødt til at fortsætte med at lukke boringer, der ikke opfylder kravene og håbe på det bedste, - altså at der er nok boringer tilbage til at opfylde behovet.

I modsat fald: Tænk over hvordan man kan spare yderligere på grundvandet.


Skriv et svar til: Hjælp med forsøg pls

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.