Biologi

Problemstillings spørgsmål

02. april kl. 09:17 af stephander - Niveau: C-niveau

Hvad vil det sige at være sund?

Begreber: Kostplan, makromolekyler, motion, kondition, nedbrydning og optagelse af føde, energibalance.


Brugbart svar (0)

Svar #1
02. april kl. 09:32 af Moderatoren

Hvis du skal have hjælp med noget, så:

Beskriv så præcist som muligt hvad du har problemer med. Gør rede for hvad du ved, og hvad du ikke ved. På den måde undgår du, at lektiehjælperen bruger tid på at forklare ting, som du i forvejen er bekendt med. Dette illustrerer også, at du har tænkt over opgaven, hvilket ofte giver hurtigere og bedre svar.


Svar #2
02. april kl. 13:54 af stephander

Jeg ved ikke hvad jeg skal skrive til det jeg har nogle oplysninger om at det kan have noget med motion, kostplan og kondition om, men aner slet ikke hvad jeg skal skrive 


Brugbart svar (0)

Svar #3
02. april kl. 13:54 af Moderatoren

Hvad er kravene til din opgave?


Svar #4
02. april kl. 13:56 af stephander

Jeg skal bare svare spørgsmålet - "Hvad vil det sige at være sund?"


Brugbart svar (0)

Svar #5
02. april kl. 13:58 af Moderatoren

Du skal nok læse op på de begreber der så. Derefter kan du give et bud på, hvad sundhed er


Svar #6
02. april kl. 13:59 af stephander

Okay men har du nogle ideer 


Brugbart svar (0)

Svar #7
02. april kl. 14:06 af Moderatoren

En kostplan som sikrer, at du ikke spiser for meget eller for lidt af dit eller dat.

Er makromolekyler protein, kulhydrat osv? I så fald skal det nok være i balance.

Motion giver sundhed. Måske ikke for meget?

En god kondition og kondital er nok godt, når man tænker på sundhed

Er 'nedbrydning og optagelse af føde' fordøjelse? Fordøjelsen er nok også vigtig. 

Energibalancen skal nok være i balance?


Svar #8
02. april kl. 14:07 af stephander

Okay jeg prøver og kigge på det


Svar #9
02. april kl. 17:43 af stephander

Ville du svare på de her spørgsmål for at hjælpe mig med opgaven?

Hvordan ville du sige man kan være sund i forhold til motion?

Hvordan ville du sige man kan være sund i forhold til kondition (konditionstal)?

Hvordan ville du sige man kan være sund i forhold til makromolekyler (Makromolekyler er store molekyler dannet af gentagne enheder kaldet monomerer. De inkluderer proteiner, kulhydrater, nukleinsyrer og syntetiske polymerer som plastik.)?

Hvordan ville du sige man kan være sund i forhold til kostplan?

Hvordan ville du sige man kan være sund i forhold til nedbrydning og optagelse af føde (Fordøjelseskanalen tjener til at nedbryde maden, optage maden i kroppen og til sidst udstøde resterne)?

Hvordan ville du sige man kan være sund i forhold til energibalance (det kan fx være i forhold til energioverskud eller underskud)?

Hvilken funktion har dansk fødevareproduktion til kosten betydning?

Hvilken funktion har dødelighed for kosten betydning?

Hvad består vores føde af kemisk set? 

Hvilken funktion har "kulhydrat" for vores kost/føde?

Hvilken funktion har "fedt" for vores kost/føde?

Hvilken funktion har "protein" for vores kost/føde?


Brugbart svar (0)

Svar #10
03. april kl. 08:15 af Moderatoren

Nej, det vil og kan jeg godt nok ikke. Men hvis du mener, at det vil hjælpe dig med at svare på "Hvad vil det sige at være sund?", så kan du bare selv forsøge.

Hvor har du fundet de spørgsmål? 

"Hvilken funktion har dødelighed for kosten betydning?" Hvad mener du fx med det?


Skriv et svar til: Problemstillings spørgsmål

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.