Andre fag
Plagiat/snyd?
Jeg sidder og er i gang med en opgave. I denne opgave er der dele som mere eller mindre går igen fra tidligere opgaver. Derfor er mit spørgsmål:
Er det tilladt at kopiere tekst direkte fra ens egen tidligere opgave? Med samme kildehenvisninger som man havde i tidligere opgave mm.?
Spørgsmålet bliver nu endnu mere tricky. På mit studie arbejder vi (som så mange andre) i grupper. Det vil altså sige at de tidligere opgaver er udarbejdet i et fællesskab i en gruppe. Når jeg så sidder i en ny gruppe nu og vi begge i den nye gruppe har hver vores afsnit fra en tidligere opgave som vi mener er lige gode, og som ikke bør skrives om, må vi så bruge en af disse i en ny opgave? I princippet er det jo så kun én af os der har skrevet det tidligere, og det bør vel nævnes?
Er der andre der har haft lignende problemer?
- Kristian
Svar #2
30. juni 2015 af LarsJensen0 (Slettet)
tja, det er jo lidt tricky, men:
Jeg mener, at hvis man afleverer materiale som tidligere er bedømt, så er det plagiat. Det skal i stedet for noteres som kilde. Derved at man nok nødvendigt til at skrive det om. Du skulle jo også gerne være blevet klogere siden sidst og derved kunne skrive mere/bedre om emnet.
At I hver især mener at jeres egen tekst er bedst, viser tydeligt at I ikke evner gruppearbejdet. Det (at arbejde i grupper) er ikke en kamp om at vinde. Det er meningen at I sammen skal kombinere jeres evner til at belyse emnet bedst muligt og derved forbedre alles udgangspunkt for derved skrive en endnu bedre besvarelse, end I kunne have gjort individuelt.
Hvad siger jeres underviser/vejleder?
Hilsen Lars
Svar #3
30. juni 2015 af krulfe (Slettet)
Din første kommentar i forhold til tidligere bedømt materiale giver god mening. Problemet i dette tilfælde er at, ja vi er blevet klogere, men det drejer sig mere om en holdning frem for en viden der bliver beskrevet i det nævnte eksempel. Her er vi naturligvis blevet bedre til at beskrive vores holdning/syn, men på sigt skulle vores syn (i dette tilfælde på læring) ikke så gerne ændre sig alt for drastisk afhængig af emnet. Giver det mening?
At du mener at vi ikke evner gruppearbejdet får mig til at tænke om du evner at læse hvad der står? Jeg skrev ikke at vi begge mente at hver vores tekst er den bedste, men netop at begge tekster var lige gode. Altså at de beskrev de holdninger og syn i forhold til læring som vi ville beskrive. Disse tekster er netop udviklet i samarbejde, blot i andre grupper. Så jeg vil da håber at du tager fejl i din konstatering om at vi ikke evner gruppearbejdet.
Jeg har ikke endnu forhørt mig hos vores underviser, da jeg i første omgang ville høre om andre havde haft lignende dilemmaer.
Men tak for svaret Lars :)
Mvh. Kristian
Svar #4
01. juli 2015 af mette48 (Slettet)
Har I talt med gruppens øvrige medlemmer om deres mening?
Skriv et svar til: Plagiat/snyd?
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.