Studievalg og videregående studie

Standby??

07. juli 2015 af ramobaro

Hej

Jeg har takket ja til standby plads på alle de udannelsessteder jeg har sendt ansøgning til. 

Har dette nogle store konsekvenser. 

Jeg har hørt at man kan risikere at en med lavere snit, men som ikke har søgt om standby kan komme ind før én?

Kan man takke nej til standbyplads og blive tilbudt plads på 2. prioriteten?


Brugbart svar (1)

Svar #1
07. juli 2015 af Dulugtergrimt

Du kan ikke sige nej tak til standby, og så blive vurderet igen til din 2. prioritet.

Der er ikke nogen med lavere snit, der kommer ind før dig, da man tager fra toppen af standby-listen, når folk begynder at sige ja/nej til deres uddannelsesplads.


Brugbart svar (3)

Svar #2
07. juli 2015 af bayarea (Slettet)

Og for at illustrere det: Lad os antage, du har et karaktersnit på 9,8.

Den 30. juli viser det sig, at din 1. prioritet har en adgangskvotient på 10,0 og en standbykvotient på 9,5. Du har krydset af i standby-feltet. Du bliver ikke direkte optaget (da dit karaktersnit er lavere end adgangskvotienten) men får tilbudt en standby-plads (da dit karaktersnit er højere en standbykvotienten). Med andre ord er du sikret studiestart senest til september 2016. Hvis nogle takker nej til deres studieplads, går disse pladser dog til dem, der står standby, og der er derfor mulighed for, at du allerede starter i september 2015. Det finder du først ud af i løbet af august.

Din 2. prioritet har en adgangskvotient på 9,5, og normalt ville du være blevet direkte optaget her. Da du har krydset af i standby-feltet på din 1. prioritet, får du dog ikke tilbudt en studieplads på din 2. prioritet men derimod kun standbypladsen på din 1. prioritet. Du kan ikke takke nej til standbypladsen på din 1. prioritet og får studiepladsen på din 2. prioritet, da alle studiepladserne her selvfølgelig er givet ud. I så fald skulle du ikke have krydset af i standby-feltet.

Det vil altså sige, at der er folk med et karaktersnit lavere end dit, der kommer ind på din 2. prioritet (9,5 - hvor dit snit er 9,8), selvom du ikke gør - fordi du derimod har en standbyplads på din 1. priotet og er sikret studiestart på din 1. prioritet senest om et år.

Det eneste tidspunkt, du vil kunne takke nej til standby-pladsen og efterfølgende blive vurderet til 2. prioriteten er, hvis 2. prioriteten ikke har haft nok ansøgere og dermed har ledige pladser (i ovenstående eksempel er dette ikke tilfældet, da der er en adgangskvotient).

Jeg håber, ovenstående giver mening. Giv endelig besked, hvis der er noget, du er i tvivl om.


Brugbart svar (2)

Svar #3
07. juli 2015 af PSXL

Det kan have nogle ret store konsekvenser, ja. 

Lad os sige, at du søger to studier, hvor du ved begge har søgt standby.

1. studie: du er ikke sikker på, om du kan komme ind via kvote 1, men du ved, at du får en standbyplads hvis du har et meget højere snit end standbysnittet.

2. studie: du er sikker på at komme ind via kvote 1, da adgangskvotienten er meget lav eller fordi der er frit optag. 

Lad os sige, at du så d. 30. juli ikke kommer ind på dit 1. studie via kvote 1, men får en standbyplads. Du venter og venter, men du får ingen plads på studiet i år. Du er nu garanteret optag på dette studie næste år. 

Men: du står nu uden studie overhovedet i år, da du har søgt standby, men til gengæld er du sikret en plads næste år. Så hvis man søger standby, skal man tænke sig godt om, om hvis man har lyst til at vente et helt år, før man kommer ind på studiet. Hvis du takker nej til standbypladsen, bliver du som #1 siger ikke vurderet ud fra din 2. prioritet. Du er desuden heller ikke garanteret en studieplads næste år på det studie.


Brugbart svar (1)

Svar #4
07. juli 2015 af LarsJensen0 (Slettet)

#0, den eneste "risiko" der ved at sætte kryds ved standby, er at man først kan komme til at studere om et år frem for nu på en lavere prioritet. Omvendt, så vil man vel helst det som man har skrevet højest på listen, ikke?

Hilsen Lars


Svar #5
07. juli 2015 af ramobaro

Okay mange tak for jeres hurtige svar! :)

Min 1. prioritet har ingen adgangskvotient. Jeg har dog alligevel søgt standby i tilfælde af der pludselige kommer mange ansøgere i år. 

Jeg fik senere af vide at det kan betyde at hvis mit snit fx. er på 10 (tilfældigt snit) og udannelsen får så mange ansøgere at der kommer en adganskvotient på 3. 

så vil en person med et meget lavere snit (lad os sige 4) kunne komme ind før mig, hvis personen med et snit på 4 ikke har søgt standby, men jeg har.

Er dette korrekt?

Jeg synes bare det lyder lidt mærkligt, for så er det som om de slet ikke kigger på snittet mere når man har valgt standby?

og så er det som om jeg har begrænset mine muligheder for at komme ind, da jeg ikke regner med at der ligepludselig kommer en adgangskvotient højere end mit snit. 

Jeg valgte kun standby, fordi en bekendt sagde det ikke rigtige havde nogle konsekvenser og det lød som om der kun var fordele i det.  


Brugbart svar (1)

Svar #6
07. juli 2015 af PSXL

#5 Nej, bare du får et snit på mindst 3, så er du sikret en plads. Dvs. både personen med et snit på 4 kommer ind samtidig med dig. Ikke at søge en standbyplads giver dig ikke en bedre placering end dem, der har søgt standby. 

Jeg tænker, at det, du har fået at vide er, at hvis du har søgt standby på din 1. prioritet og så får en standbyplads, så kommer du ikke ind på din 2. prioritet, selvom du har et højere snit end adgangskvotienten som #2 siger.


Brugbart svar (1)

Svar #7
07. juli 2015 af bayarea (Slettet)

Jeg fik senere af vide at det kan betyde at hvis mit snit fx. er på 10 (tilfældigt snit) og udannelsen får så mange ansøgere at der kommer en adganskvotient på 3. så vil en person med et meget lavere snit (lad os sige 4) kunne komme ind før mig, hvis personen med et snit på 4 ikke har søgt standby, men jeg har.

Er dette korrekt?

Nej, uddannelserne er ligeglade med, om du har søgt standby, eller hvilken prioritet de har på din liste. Hvis dit karaktersnit er højere end adgangskvotienten (og du selvfølgelig opfylder de fagkrav, der evt. er), kommer du ind.

Hvis adgangskvotienten - som i dit eksempel - er 3, vil både du (med et snit på fx 10) og personen med et snit på 4 komme ind på samme tid, da I begge har et snit, der er højere end adgangskvotienten.


Svar #8
07. juli 2015 af ramobaro

Okay, det betyder at hvis udannelsesstedet har for mange ansøgere, ses der stadig på snittet  når dem som har ansøgt skal udvælges. Dem der har søgt standby sættes altså ikke i en anden bås, hvor dem som ikke har søgt standby, får lov til at komme ind først?

Undskyld de mange spørgsmål, jeg vil bare godt lige være helt sikker :)


Brugbart svar (1)

Svar #9
07. juli 2015 af bayarea (Slettet)

Du har helt ret. Når der er for mange ansøgere i forhold til antal pladser, går man efter karaktersnittet. Det er sådan, kvote 1 fungerer. De er ligeglade med, om du har søgt standby. Det ser de først på, efter alle pladserne er uddelt, og der er sat en adgangskvotient - og så for de standby-ansøgere, der var tættest på at have adgangskvotienten, tilbudt en standbyplads, så de måske kommer ind enten i år eller senest næste år.


Svar #10
07. juli 2015 af ramobaro

Mange tak!!! :)


Skriv et svar til: Standby??

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.