Andre fag

aktier

16. oktober 2015 af emiljensenn98 (Slettet) - Niveau: C-niveau

hej

jeg har tænkt mig at investere i nogle aktier, er der nogle der kan hjælpe mig med at komme igang fra bunden af?


Brugbart svar (0)

Svar #1
16. oktober 2015 af hesch (Slettet)

Du skal i banken oprette en handelskonto ( til kontanter ) og et depot ( til aktier ).

Hvis du vil handle ofte/meget, skal du abonnere på bankens investeringsportal ( omkring 100kr. pr. måned), hvor du kan følge aktiekurser, læse nyheder, købe og sælge aktier. Men en sådan forretning skal passes, og er nærmest et fuldtidsjob. Når du handler, skal du betale kurtage ( 0,05% - 0,15% af handelsbeløbet, dog mindst 39kr. ) + 12 kr. til værdipapircentralen. Folk, der handler meget/ofte ( day-tradere ), kan fx ofte sælge deres aktier om formiddagen og købe dem tilbage om eftermiddagen, dag efter dag i perioder hvor dette kan betale sig, men med henseende til at et sådant salg/køb minimum koster 102 kr. pr. gang, fornemmer du vel at der skal handles for mange penge, førend forretningen kører rundt. Hav også i tankerne at man altså også kan tabe penge. Du kan fx i en periode lege at du køber/sælger aktier og føre regnskab med hvad du ville have tjent/tabt i en periode.

Hvis du vil investere mere langsigtet, vil jeg anbefale dig at droppe investeringsportalen. Ring/mail i stedet til banken og bed dem handle for dig. Det koster lidt mere pr. handel, men når investeringen er langsigtet, betyder det ikke noget.

Der er andre muligheder såsom at købe obligationer eller at købe aktier i en investeringsforening, der så bruger dine betalte penge til at investere i andre aktier. Du kan selv vælge indenfor en række kategorier, hvilken kategori de skal handle med dine penge, fx danske/kinesiske aktier, høj/lav risiko, osv. Så at sige passer de forretningen for dig.

Det var den korte intro, men prøv at gå hen i din bank og snak med dem om det. Vær dog opmærksom på, at Nordea vil anbefale Nordea Invest aktier, osv., pr. automatik. Det er den vare de er ansat til at sælge.

Spørger du mig, ville jeg vente lidt med at investere. Det kører skidt for tiden, bl.a. fordi der er lidt nervøsitet omkring den kinesiske økonomi.

( De ovenstående kurtager/gebyrer er vejledende ).


Skriv et svar til: aktier

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.