Studievalg og videregående studie

MEDICIN TILVALGSFAG HJÆLP!

11. november 2015 af ejejejej (Slettet)

Kære SP

Jeg er meget frustreret lige nu og meget bange for, om jeg har ødelagt hele mit semester! Jeg er kommet ind på medicinstudiet på KU her til sommer og jeg har fået plads til februar (jeg er vinterstarter). 

Jeg har haft travlt siden sommerferien med både kørekort og det ene og det andet. Dermed har jeg ikke haft særlig meget tid til at tjekke op på KUnet, studie osv., hvilket jeg ærgrer mig grænseløst over nu. Jeg har set en besked på KUnet vedr. tilmedning til foråret 2016 og set at jeg skal være tilmeldt 30 ECTS-point hvert semester. I mailen står der, at man skal også skal tjekke op på, om man er tilmeldt undervisning korrekt. Det har jeg gjort, og det ser ud til, at jeg er tilmeldt de obligatoriske fag (kursus i basal humanbiologi og cellens kemiske komponenter, kursus i tidlig patientkontakt og førstehjælp + introduktionskursus), hvilket jeg har tjekket under 'Selvbetjening' under KUnet. Tilsammen løber disse kurser kun op på 17,5 ECTS-point, hvilket ikke svarer til de 30. 

Jeg er blevet helt vildt bange og sidder nærmest og ryster. Skulle jeg tilmelde mig nogle tilvalgsfag, så det kunne komme op på de 30?? Men tilmeldningen skulle være sket inden den 1. november :O HJÆLP en desperat kommende medicinstuderende! :O


Brugbart svar (0)

Svar #1
11. november 2015 af SådanDa

Hej, jeg kender ikke til den specifikke situation, men jeg kender godt det med ikke lige at have fået tjekket op på hvad man skulle have gjort. Men altså mit råd er hurtigst muligt at tage kontakt til en studievejleder på stedet, de vil vide hvad der er op og ned, og om man kan gøre noget ved eventuelt manglende kursustilmelding :)


Svar #2
11. november 2015 af ejejejej (Slettet)

Okay, ja - tak. Har også tænkt mig at ringe i morgen :)


Brugbart svar (0)

Svar #3
13. november 2015 af DrNielsen

Fremdriftsreformen tvinger dig til at tage 30 ECTS / semester. Dvs. du automatisk bliver tilmeldt de fag der vil være på semestret. Har du glemt at vælge valgfag bliver du vilkårligt placeret. Det er dog dit eget ansvar at kontrollere at du er korrekt tilmeldt til dine fag - også selvom det kører per automatik. Tag og få fat i studievejledningen :-)


Svar #4
13. november 2015 af ejejejej (Slettet)

#3 Okay, tak:) Jeg har snakket med studievejledningen, og de siger, at der ikke er nogle tilvalgsfag (heldigvis!). Men jeg undrer mig stadig over, at jeg har 3 fag som hver har deres ECTS-point, men selvsamme fag/kurser har også ECTS i forhold til eksamen. Er det sådan, at man først skal bestå kurserne, før man kan komme til eksamen?


Brugbart svar (0)

Svar #5
14. november 2015 af drjuliet (Slettet)

Du får både points for kursus og eksamen, det er sikkert kun Kurserne du har kigget på til at give de 17,5 points. Du skal have kurset godkendt før du kan gå til eksamen. Dvs alle obligatoriske elementer skal være bestået, ellers ingen eksamen. Normalt skal man på 1. Semester medicin ikke selv tilmelde sig noget, netop fordi man risikere at folk der endnu ikke er startet ikke er opdaterede og læser mails fra ku.
Jeg vil dog når du starter anbefale dig at du får din vanlige mail til at importere ku mails og beskeder så du ikke misser dem når du er startet (for helt ærligt, ingen tjekker kunet hver dag, det andet er så meget nemmere).

Svar #6
14. november 2015 af ejejejej (Slettet)

#5 Ja, det var kun kurserne ;)  Men hvorledes foregår godkendelsen af kurserne? Får man en slags 'underskrift' på, at man har været til undervisning osv., eller skal man aflevere nogle afleveringer/opgaver?


Brugbart svar (0)

Svar #7
14. november 2015 af drjuliet (Slettet)

Godkendelsen er underviser der indberetter hvem der har fået godkendt deres obligatoriske opgaver. Det er forskelligt fra kursus til kursus hvor mange der er, men det får man selvfølgelig at vide. Generelt er det ikke noget stort, det er bare en naturlig del af undervisningen. På kandidaten er det lidt anderledes der er det nemlig underskrifter man selv skal indlevere til universitetet, men det kan jo nå at ændre sig inden du når dertil.

Svar #8
15. november 2015 af ejejejej (Slettet)

Okay, tak. Men ud fra hvilke kritierer sker godkendelsen? Skal man blot aflevere sine obligatoriske opgaver, eller får man også en bedømmelse/vurdering fx i form af skriftlig udtalelse eller karakter, der bliver vedhæftet ens karakterhæfte?


Brugbart svar (0)

Svar #9
15. november 2015 af drjuliet (Slettet)

Du får ikke karakter, og der er intet der bliver vedhæftet dit bachelorbevis ud Over dine karakterer fra eksamenerne. Opgaverne bliver rettet og er der noget der er helt galt forstået kan man skulle tilskrive noget eller gennemgå det med den ansvarlige underviser. De fleste opgaver laves så man i forbindelse med eksamen kan bruge det til at læse lidt op efter, og derfor er de nødt til at rette eller opklare ting hvis de er forkert forstået.

Brugbart svar (0)

Svar #10
16. november 2015 af guzbak

Det er kun de to kurser du har på 1.
På første år bliver du tilmeldt kurser automatisk. Men på medicin tæller både kursus og eksamen ects så det er derfor. :)

I humanbiologi har du 2 obligatoriske øvelser og kemirapporter der skal godkendes.

I TPK skal du bestå førstehjælps kursus og få godkendt din eksamens opgave som du aflv. en måned før eksamen.
- - -

Angiv gerne om mit svar var brugbart, ved at trykke på "brugbart svar".

// Guzbak


Svar #11
17. november 2015 af ejejejej (Slettet)

Okay, tak:)


Skriv et svar til: MEDICIN TILVALGSFAG HJÆLP!

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.