Andre fag

Hjælp til opgavebesvarelse - jura

09. december 2015 af Suas (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

Hej folkens, jeg har fået følgende spørgsmål i én opgave ud af 4, hvor jeg har besvaret bedst muligt dog ikke alle. Jeg er lidt i tvivl mht. 2 og 5. Er der mon nogen, der har nogle inputs? I må meget gerne også komme med bud på de andre spørgsmål, så jeg kan sammenligne dem med mine egne.

Arne og Gurli Hansen blev gift i 2014, og de har formuefællesskab. Arnes bodel består blandt andet af en vogn, som han købte kontant i 2013, og hvis værdi nu er 30.000 kr., en bankkonto med et indestående på 150.000 kr., som er opsparing af Arnes løn, idet ægtefællerne har aftalt, at de lever af Gurlis løn og sparer op af Ar- nes løn. Endelig har han et stereoanlæg, video og farve-tv til en værdi af i alt 30.000 kr. Gurlis bodel består af et sommerhus, som hun i 2010 arvede efter sin mor. Sommerhuset har en værdi af 200.000 kr. Ægtefællerne tilbringer hver som- mer og en del weekender i dette sommerhus.

Da Arne er på forretningsrejse i 4 uger i august måned 2014, sælger Gurli Arnes vogn for 30.000 kr. til en brugtvognsforhandler og bruger pengene til tøj. Samtidig hæver hun 20.000 kr. på Arnes bankkonto og køber en pels. Endelig optager hun et lån på 150.000 kr. i sin bank og giver banken sikkerhed i sit sommerhus i form af et pantebrev i huset. For pengene køber hun en brugt sportsvogn og kører ind på restaurant "Kong Hans" og spiser en fin middag med en veninde. Regning for mid- dagen lyder på 4.000 kr., og den kan Gurli ikke betale.

Da Arne kommer hjem fra sin forretningsrejse, bliver han rasende og påstår, at han skal give tilladelse til alle hendes dispositioner. Gurli hævder, at når de har fælles- eje, er de fælles om det hele, og derfor kan hun råde over det hele, og Arne skal derfor også betale regningen til "Kong Hans". De bliver enige om, at kontakte ad- vokat Snild og bede om en redegørelse for, hvorledes reglerne er, og Arne vil gerne vide, om han kan gøre noget ved de dispositioner, Gurli har foretaget.

Giv en begrundet besvarelse af følgende spørgsmål:

1  Kan Arne gøre noget ved salget af vognen?

2  Hvad kan Arne gøre ved at Gurli har hævet 20.000 kr. på hans bankkonto.

3  Kan Arne protestere mod, at Gurli har lånt 150.000 kr., og at hun har pantsat sommerhuset?

4  Hæfter Arne for gælden til Kong Hans?

5  Skal spørgsmål 1-4 besvares anderledes, hvis ægtefællerne har fuldstændigt særeje? 


Skriv et svar til: Hjælp til opgavebesvarelse - jura

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.