Studievalg og videregående studie

HA(almen), HA(jur), eller?

17. december 2015 af MartinHm (Slettet)

Hej. Jeg skal snart vælge videregående uddannelse. Jeg kommer fra en STX med matematik og samfundsfag på A-niveau. Jeg ved, hvilken retning jeg gerne vil gå i, men mere ved jeg ikke på nuværende tidspunkt. Jeg håber, at I måske kan hjælpe mig på vejen til at finde ud af dette.

Jeg har altid haft en forkærlighed for erhvervslivet, og jeg har længe vidst, at det er i denne retning, jeg vil gå. På nuværende tidspunkt kunne jeg forestille mig at ende med arbejde som konsulent/rådgiver.

Jeg er forholdsvis glad for matematik og tal. Her har jeg da også nogle gode egenskaber, hvis jeg selv skal sige det. (Jeg ønsker dog ikke så højt et teoretisk niveau, som oecon/polit-studierne). Jeg er særligt vild med optimering af funktioner.
Samtidig synes jeg (dog) også, at jura virker meget spændende. Juraen tiltaler mig altså også.

Hermed tænker jeg, at skolegangen skal munde ud i en uddannelse inden for enten "business analytics"/finansiering, eller erhvervsjura, eller revision. Dermed tænker jeg umiddelbart, at jeg bør starte på en HA(almen) eller HA(jur).

Hvis I skulle vælge mellem de tre overstående (den juridiske, den mere matematiske, og revision), hvilken ville I så vælge og hvorfor? Som sagt, så er jeg tiltalt af både det juridske og det matematiske. Kan revisionen måske være en god kombination her?

En anden væsentlig faktor, som jeg gerne vil tage i betragtning, er lønnen. (Ikke nødvendigvis fordi pengene i sig selv er så vigtige, men fordi lønnen jo er en god indikator for, hvor eftertragtet man er). Ved I hvad forskellen på lønnen er inden for de overstående stillinger?

Jeg håber, at nogen af jer vil komme med nogle guldkorn.
De bedste hilsner,


Brugbart svar (0)

Svar #1
17. december 2015 af Køb (Slettet)

Det er en beslutning du selv må tage. Hvis jeg skal tale om min egen erfaring, som jeg har fra gymnasiet STX, så fortryder jeg, at have valgt en samfundsvidenskablig linje. Jeg er ligesom dig, vil efter gymnasiet læse til Psykolog, men på den anden side vil jeg også være ejendomsmægler. To vidt forskellige uddannelse med forskellige fag. Hvis jeg havde muligheden for, at slutte af på en HHX uddannelse havde mit liv været lettere. 

Ved godt, at du skal til at læse videre. Dog håber jeg, at dette kan sige noget om din beslutning. 


Brugbart svar (0)

Svar #2
17. december 2015 af LilanKahn (Slettet)

Om det er den ene eller den anden HA har ikke det store at betyde for din løn der kommer først et rigtigt forskel nå du skal vælge din kandidat.


Brugbart svar (0)

Svar #3
13. januar 2016 af matnoob (Slettet)

Jeg læser HA(jur). Her er der knap så meget matematik som på andre linjer. Hvis du er glad for matematik kan du jo kigge på HA(mat)? Men ellers er HA rigtig god fordi det giver dig retskrav på optagelse til kandidatuddannelserne når du senere skal beslutte dig for hvad din Master skal være. Revision er ikke så meget matematisk. Der er mere regnskab og jura (hvilket er hvad jeg kommer til at beskæftige mig med :)

Skriv et svar til: HA(almen), HA(jur), eller?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.