Andre fag

Terminsprøver

29. december 2015 af Aman1945 - Niveau: 9. klasse

Hej!

Jeg skal have terminsprøver i uge 2, og er meget nervøs.
Jeg ville høre om der er nogen som kunne give mig nogle gode råd til terminsprøverne? Hvad der er godt at øve på, og hvad man kan gøre for  at opnå den bedste karakter. Måske er der nogen der ved hvilke opgavesæt der vil komme op til prøven eller noget. Ville være rigtig dejligt hvis der var nogen som kunne hjælpe mig lidt på vej.

Tak på forhånd! 


 


Brugbart svar (1)

Svar #1
29. december 2015 af OliverHviid

Når du sidder inde til prøven, så er det vigtigt at slappe af og tag én opgave af gangen - stille og roligt. At fare igennem opgaverne og gå i panik er til ingen verdens nytte.

Hvis du får en skriveblokering i dansk, så tøm hovedet for tanker og evt. tag lidt at drikke. Efter et par minutter kan du så gå tilbage til stilen og koncentrere dig igen. Det er også vigtigt at kende til de forskellige genre fx hvordan man skriver en artikel, et essay, en novelle osv... 

Mht. matematik så kan det være en god idé at starte med de første opgaver, dvs. 1.1, 2.1, 3.1 osv... grunden til dette er, at det jo er en helhedsbedømmelse; alle opgaver tæller, så jo tættere på de 100 point, du kan komme, desto bedre. De første opgaver i sættene er generelt også lettere end fx 1.7, 2.6 3.5 osv.

Hvis du har flere spørgsmål så bare spørg.


Svar #2
29. december 2015 af Aman1945

Tak! Har du nogen gode råd til færdighedsregning i matematik? Og engelsk?

Brugbart svar (0)

Svar #3
29. december 2015 af JulieW99

Der er ingen grund til at være nervøs for terminsprøverne overhovedet! De er ikke vigtige, og de er der udelukkende som træning til afgangsprøverne.

Som #1 siger, i dansk er det væsentligt at kunne genrene. Hav altid 1-3 genre du er stærk i og har godt styr på. Novelle og essay vil som regel altid indgå, men de er også en af de sværere genrer. Noget fra journalistikken vil der også altid være, ligesom opnionsgenren: her er et debatindlæg altid nemt, såfremt du har styr på de tre appelformer.

I matematik skal du tage de opgaver du føler er lettest først. Start med de første opgaver, såsom 1.1, 2.1 osv. You get the point. Der er ofte trinopdeling, hvor du skal bruge opgaven fra før til at løse den næste!

Vigtigst af alt er at du slapper af og gør dit bedste. Går du i stå, så gå videre til næste opgave. Er noget svært, så gå videre. Jo mere du løser, jo bedre. Og har du tid - så prøv med de svære opgaver! Noget af din udregning kan være rigtig, og det giver altså point( så vidt jeg husker, jeg kan efterhånden kun reglerne for matematik på gymnasiet, lol)

Generelt, terminsprøverne er ikke vigtige, du skal bare slappe af og nyde at de er der, så du er forberedt på afgangsprøverne. De er på ingen måder farlige. Held og lykke med dem. :)

- - -

Vh Julie


Brugbart svar (0)

Svar #4
29. december 2015 af JulieW99

I færdighedsregning, som du har spurgt efter råd til, skal du løse ALLE de opgaver du kan først. Lad være med at bruge tid på dem du er i tvivl om - lav dem til sidst.

Ang. engelsk er det en god ting at have styr på ordstilling og kongruens. Kan du komma'erne er det et plus.

- - -

Vh Julie


Svar #5
29. december 2015 af Aman1945

Mange tak! :)

Brugbart svar (0)

Svar #6
29. december 2015 af JulieW99

Har du behov for det skal du endelig bare skrive. Men der er virkelig ingenting at være nervøs for overhovedet. Husk for guds skyld at have noget at drikke med, og evt. kiks, frugt mm., så du ikke går sukkerkold el. andet. Det er simpelthen for øv!

Derudover så husk at gemme ofte - hvem gider lige miste halvdelen af din stil eller andet, når der er en time tilbage? Er du meget nervøs så brug hele tiden der givet, i stedet for at gå før. At gå før kostede mig mit 12-tal i færdighedsregning til min afgangsprøve, og det er altså pisse træls. Når du er færdig, så læs korrektur i sprogfagene, i multiple chioce(biologi og geografi, læsning i engelsk) og matematik, så gennemgå de svar du er i tvivl om og regn dem ud igen. Du skal udnytte den tid du har.

- - -

Vh Julie


Svar #7
29. december 2015 af Aman1945

Tak!

Skriv et svar til: Terminsprøver

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.