Studievalg og videregående studie

HTX eller STX?

13. marts 2016 af PAIS (Slettet)

Hej, jeg en pige i niende klasse med et karaktersnit på ca. 9,6.

Jeg har valgt HTX som ungdomsuddannelse, men har været virkelig i tvivl.

Jeg er meget selvstændig og elsker skriftlige opgaver frem for praktiske. Jeg tænker meget visuelt og kan lide at tegne, lave film, osv. - i det hele tage være kreativ. På den anden side er jeg også meget naturvidenskabelig. Jeg får 12 i stort set alle prøver indenfor naturvidenskabelige fag og kan lide teorier og formler. Samtidig er jeg heller ikke glad for kristendomskundskab, historie eller lignende. Fagene interesserer mig ikke, selvom jeg klarer mig fint inden for dem.

Jeg er både glad for humanistiske og naturvidenskabelige fag. Problemet er, at jeg er meget selvstændig og arbejder ofte bedst alene. I grupper får jeg mange gode ideer, men har det med at tage styringen og pålægge mig selv ansvar uden jeg lægger mærke til det.

Jeg er bange for, at jeg mister almen viden og stabil trivsel hos HTX, da jeg måske ikke vil klare mig så godt i projektarbjede og meget fokuserede fag, som alle hænger sammen inden for det naturvidenskabelige og derfor måske har svært ved at række udover andet. Måske vil jeg også komme til at savne det krative?

I STX er jeg bange for at få lavere karaktersnit pga. nogle humanistiske fag som kristendomskundskab, historie eller ligende.


Brugbart svar (1)

Svar #1
13. marts 2016 af fosfor

Vælg HTX på grund af sidste sætning. Men du kan nok godt skifte hvis du hurtigt efter start vælger om. Mange gymnasier bliver fyldt pga. hver årgang i gennemsnit højst må have 28 elever pr. klasse. Men i de første måneder dropper der altid nogle ud (sjældenere end at nogen joiner efter start)


Svar #2
13. marts 2016 af PAIS (Slettet)

Hvordan sletter jeg dette indlæg?


Svar #3
13. marts 2016 af PAIS (Slettet)

Svar #1

Tak for svaret :)


Svar #4
13. marts 2016 af PAIS (Slettet)

Kommenter ikke dette indlæg. Jeg er kommet til at lave en kopi og ved ikke hvordan denne slettes -_-


Brugbart svar (0)

Svar #5
13. marts 2016 af fosfor

#1 Mente oftere


Skriv et svar til: HTX eller STX?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.