Studievalg og videregående studie

HTX eller STX?

13. marts 2016 af PAIS (Slettet)

Hej, jeg en pige i niende klasse med et karaktersnit på ca. 9,6.

Jeg har valgt HTX som ungdomsuddannelse, men har været virkelig i tvivl.

Jeg er meget selvstændig og elsker skriftlige opgaver frem for praktiske. Jeg tænker meget visuelt og kan lide at tegne, lave film, osv. - i det hele tage være kreativ. På den anden side er jeg også meget naturvidenskabelig. Jeg får 12 i stort set alle prøver indenfor naturvidenskabelige fag og kan lide teorier og formler. Samtidig er jeg heller ikke glad for kristendomskundskab, historie eller lignende. Fagene interesserer mig ikke, selvom jeg klarer mig fint inden for dem.

Jeg er både glad for humanistiske og naturvidenskabelige fag. Problemet er, at jeg er meget selvstændig og arbejder ofte bedst alene. I grupper får jeg mange gode ideer, men har det med at tage styringen og pålægge mig selv ansvar uden jeg lægger mærke til det.

Jeg er bange for, at jeg mister almen viden og stabil trivsel hos HTX, da jeg måske ikke vil klare mig så godt i projektarbjede og meget fokuserede fag, som alle hænger sammen inden for det naturvidenskabelige og derfor måske har svært ved at række udover andet. Måske vil jeg også komme til at savne det kreative?

I STX er jeg bange for at få lavere karaktersnit pga. nogle humanistiske fag som kristendomskundskab, historie eller ligende. Jeg er også bange for, at deres naturvidenskabelie fag ikke går nok i dybden med det faglige eller, at de ikke klæder en ligeså godt på til en naturvidenskabelig videregående uddannelse som HTX gør.

Jeg ser mig selv som en, der kunne blive forsker, fysiker, ingeniør, men også animator, designer, instruktør (indenfor filmverdenen), eller ligenende.

Jeg kan lide mange ting, men tror, at det realistiske og bedste ville være at vælge den naturvidenskabelige retning og så vænde mig til deres arbejdsmåde.

Jeg overvejer stadig, om jeg skal skifte til STX. Det er ikke et problem for mig at læse op på deres falige stof som jeg vil gå glip af. Det er et problem for mig, hvis konsekvensen af mit valg, kan være noget, jeg vil fortryde pga. det i disse tider, kan have indflydelse på ens fremtid.


Svar #1
13. marts 2016 af PAIS (Slettet)

Jeg håber, at i vil kommentere og komme med jeres oplysninger eller holdninger. Objektivt eller subjektivt - det er lige meget. Information skal samles og sammenlignes - derefter konkluderes :)


Brugbart svar (0)

Svar #2
13. marts 2016 af Studentos

Det er oplagt at vælge HTX, hvis det er den naturvidenskabelige retning der har din interesse.

Omvendt kan man også tage en STX, ved at man tager en naturvidenskabelig studieretning, og derudover vælger sine fag omhyggeligt. Men hvis man tager en STX, så skal man være forberedt på, som du nu også skriver, at der er mange humanistiske fag. STX indebærer også tværfaglighed i form af AT som en ekstra oplysning, hvis du ikke vidste det i forvejen. 


Brugbart svar (0)

Svar #3
17. marts 2016 af sjls

Jeg vil gerne påpege, at man sagtens kan tage en naturvidenskabelig studieretning på STX og få de samme fag og på ligeså højt niveau som på HTX (bortset fra fag som Informationsteknologi osv.)
Nu ved jeg ikke helt, hvordan undervisningen på HTX foregår, men jeg er ret sikker på, at den kommer til at være meget praktisk, gruppeorienteret og ikke så kreativ som STX. Jeg tror dog, at hvis du meget gerne vil det naturvidenskabelige og tekniske(!) - der er udover naturvidenskab jo også meget teknik og teknologi på HTX - så skal du tage HTX. Du kan jo i princippet altid dyrke din kreative side i din fritid.

Jeg kan sagtens se, hvad du mener med, at du ikke vil have fag som historie og religion, og at det derfor kunne trække dig mere mod HTX. Jeg ved ikke, om det gør dig nogen forskel, men jeg kan trøste dig med, at langt de fleste (specielt naturvidenskabelige) elever på stx heller ikke kan fordrage de fag. Men som du siger, er du god til dem, selvom de ikke interesserer dig specielt meget, hvilket jo burde gøre det meget nemmere for dig at "overleve" de obligatoriske tre år med historie. Desuden fungerer det meget almendannende at have disse fag, og man får en bredere viden, som man kan bruge senere hen.

Du virker som en person, der i det hele taget klarer sig godt i langt de fleste fag, og jeg tror derfor ikke du vil få specielt svært ved hverken det ene eller det andet.
Jeg ville foreslå dig at tage en naturvidenskabelig studieretning på stx, da jeg sagtens tror, du kan klare de humanistiske fag på trods af manglende interesse. Det er jo trods alt bare humanisme - det er ikke svært, og specielt ikke hvis man kan det i forvejen.
Hvis du tager HTX skal du også være forberedt på, at du ikke kommer til at have særlig mange sproglige fag og nok på et ret lavt niveau, hvis det er. Nu ved jeg selvfølgelig ikke, hvad din holdning til de sproglige fag er, men da du skriver, at du interesserer dig for både naturvidenskabelige og humanistiske fag, men samtidig ikke synes religion og historie er spændende, går jeg ud fra, at det er de sproglige fag, du så interesserer dig for.

Men på den anden side, kan man jo selvfølgelig også tage en HTX med fokus på animation eller film. Jeg tror, du skal tænke godt over, om din passion for film og animation bare er en hobby, eller om du rent faktisk vil noget med det i fremtiden?

Men dette er bare min holdning, og da jeg selv går på STX kan det være, at det måske farver mit syn på tingene.
Du kan jo også altid starte med at tage HTX, og så vente og se, om du skifter mening i løbet af grundforløbet - så kan du jo altid skifte til STX.


Skriv et svar til: HTX eller STX?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.