Studievalg og videregående studie

Hvilket studie?

02. august 2016 af nejvelda

Hej

Jeg fik d. 30. juli en plads på Diplomingeniør i Integreret design som jeg har accepteret. Samme dag kiggede jeg også på listen med ledige studiepladser, hvor jeg kunne have en interesse for nogle af dem. Men jeg kan simpelthen ikke vælge.. er meget i tvivl.. Self kan man ikke være hel 100 sikker, men brare lidt kan jeg hellere ikke.

Jeg har overvejet:

- Matematik, dog er der mange der siger det er meget svært og der er et stort frafald.

- MAtematik-økonomi

- Økonomi, erhvervøkonomisk linje

- Folkesundhedsvidenskab.

Har har gået på bygnignsteknik før, hvor meget mest kunne lide fagene statik, styrkelære og lidt mekanik

Matematik har jeg overvejet, fordi jeg godt kunne lide det i gymnasiet. De opgaver man regnede osv. Beviserne var jeg ikke helt så glade for, dog var det stadig spændende og sjov, når man kom frem til det rigtige og forstod det... Sådan er det vel altid.

Jeg havde samfundsfag A i gymnasiet, som jeg slet ikke kunne lide. Mest pga. det samfundfaglige, politik osv. men også det at man skulle skrive såå meget tekst. Måske lidt mærkelidt, da man skriver bachelor og speciale på uni.. Jeg har det nok bedst med at skrive en tekst, hvor jeg bruger matematikken.

Hvad kan i anbefale/ råde mig til? Jeg har snakket med vejleder på ug.dk, men synes ikke rigtig det hjalp.

På forhånd tak!

Brugbart svar (1)

Svar #1
02. august 2016 af JulieW99

Jeg vil anbefale dig at kigge fagene på de forskellige studier igennem, og se hvad der umiddelbart tiltaler dig mest. Hvis du ikke kan lide beviser, vil matematik nok være dumt at tage.

- - -

Vh Julie

Brugbart svar (1)

Svar #2
02. august 2016 af BadBoyBard (Slettet)

Du siger, at du godt kan lide statik, styrkelære og lidt mekanik, men hvorfor overvejer du så økonomi eller matematik-økonomi? Der er m-, mm-, meget lidt statik, styrkelære og mekanik i økonmi/mat-øk.  

Glem folkesundhedsvidenskab. Jeg havde det som en "academic minor" gennem mine college år i USA, hvilket jeg tror nogenlunde svarer til et sidefag i Danmark. Du kan få et job indenfor folkesundhedsvidenskab med en grad i bl.a. økonomi, men du kan ikke få et økonom job med en grad i folkesundhedsvidenskab, så hvorfor binde dig selv fast? Rent faktisk kan du tage en kandidat i folkesundhedsvidenskab (M.P.H) med en baggrund i økonomi, ingeniør og medicin. 

Hvis du ikke kan lide beviser, så skal du blive langt væk fra matematik, da når du når til "matematisk analyse" (real analysis), kommer alt til at blive beviser. Selv lineær algebra har meget lidt regning. 

Hvis du ikke kan lide samfundspolitik, så forbliv væk fra cand.polit., da denne er en meget nationaløkonomisk grad. Måske kunne mat-øk være noget for dig? Denne grad giver dig tilladelse til at kunne arbejde i finanssektoren som en quant i investeringsbanker, hvori du kommer til at lave meget Excel modelering, hvilket lyder til, at det kunne være noget, du godt kunne lide, da du er glad for regning. 

Men hvad er det, du gerne vil have ud af din uddannelse? Hvor ser du dig selv om fem år mht. arbejde? Dette er noget, der også er vigtigt at vide for folk, før de kan give dig effektiv vejledning.

B

Svar #3
03. august 2016 af nejvelda

Siger mange tak for jeres svar!

staik, styrkelære og mekanik kan jeg godt lide, men jeg synes nu også at økonomi lød spændende. Men nu når du siger at man skal holde sig væk, hvis ikke man er til samfundspolitik, så dropper jeg den nok.

Mht. beviser er detmåske mere korrekt og sige at det var svært for mig, mest med differentialligninger osv. Jeg fik for det meste 7 på A niveau. På B niveau havde jeg det nemt med at få 10 og 12 i afleveringer og test.

Mon der er gode job muligheder indenfor matematik og matematik-økonomi?

Det er nok der problemet er ved mig. Jeg ved ikke helt, hvad jeg vil arbejde med i fremtiden. Men en bank elelr noget ville da være fint, fordi det lyder som et stille og roligt job (hvis man kan sige det).

Nogen der læser integreret design og kan fortælle mig om, hvis 5. semester er på engelsk om eksamen så også er på engelsk? Og skal man skrive rapporter på engelsk også? Det jeg frygter ved dette studie er mest det engelske og at man nok skal være kreativ/opfindsom. Det er jeg ikke.

Brugbart svar (0)

Svar #4
03. august 2016 af JulieW99

Det kan du formentligt finde svar på i studieordningen.

- - -

Vh Julie

Brugbart svar (1)

Svar #5
03. august 2016 af BadBoyBard (Slettet)

Nejvelda,

Det er for dit eget bedste at jeg siger dette, men jeg synes, at du skal lave lidt soul searching, da det faktum at du spørger ind til uddannelser fra integreret design til økonomi og matematik-økonomi virker som en indikation på, at du ikke helt ved, hvad du vil med dit liv. 

Tro mig der er intet slemmere end at komme alle tre år gennem en universitetsuddannelse og så finde ud af, at det studie man startede på ikke er noget man vil, for så at starte helt fra nul af. 

Som jeg sagde, så skal du holde dig fra matematik, da det kommer til at blive meget bevis-tungt så snart du kommer igennem det 2. eller 3. år.

Indenfor matematik-økonomi, så er der rigtig, rigtig gode muligheder med startløn på de 44,000 kr, især indenfor finanssektoren. 

Økonomi (polit) er spændende. Der er nu meget lidt decideret samfundspolitik som du måske vil se på statskundskab, medmindre du vælger valgfag i politisk økonomi. Det samfundspolitik, der findes på polit. studiet er mere i form af at evaluere politik via matematiske formler (f.eks. at evaluere effekten af en $2 beskatning på XYZ varer). Se lige min vedhæftede fil.

Hvis du synes godt om denne typer opgaver, er der én meget god chance for, at du vil synes om polit. studiet. Jeg kan ikke garantere, at polit. (økonomi) ved KU kommer til at være identisk med min baggrund, da jeg studerede i USA, men der er nu en mindst 90% sammenhæng mellem de to studier, grundet internationaliseringen.

Og ja, ligesom økonomi-matematik, har polit. studiet et hav af arbejdsmuligheder med +40,000 kr startløn efter du er færdig med din uddannelse. Faktisk argumenterer DJØF for, at der vil være en rekord mangel på økonomer i den nærmeste fremtid, så dette vil nok fortælle dig, at lønnen for økonomer vil gå ydeligere mod Nord. :) 

Upps... det ser ud til, at jeg ikke kan uploade mere end 5 mega byte. Hvis du har en e-mail eller noget, vil jeg være mere end glad for at sende dig mine problem sets. 

Mange hilsner

B

Brugbart svar (0)

Svar #6
03. august 2016 af BadBoyBard (Slettet)

-- Kommentar slettet --

Brugbart svar (1)

Svar #7
03. august 2016 af dannysannem

@BadBoyBard - sikke nogle gode svar. Sjældendt har jeg set så kompetente og nuancerede svar her på Studieportalen. Ville bare lige sige det :-)

@Nejvelda - jeg kan på ingen møde svare detaljeret omkring de specifikke uddannelser som BadBoyBard gør. Men jeg sidder med samme fornemmelse af at der måske er behov for lidt "soul searching". Og jeg kan i kraft af mit arbejde ikke lade være med at spørge om du har overvejet at tage et højskoleophold?

Rønde Højskole, hvor jeg arbejder, har vi en linje, der hedder Teknologi og miljø. Det kunne måske være noget for dig at prøve kræfter med dine naturvidenskablige interesser??? Og så kan du ved siden af den linje have en masse andre spændende og sjove fag. 

Ellers kan det være en af de andre højskoler kunne være noget for dig. Du kan fx prøve at lave en interesseprofil for at se hvilke højskoler der kunne være interessante for dig. Jeg er sikker på, at du vil komme beriget ud af et højskoleophold og være mere bevidst om hvad du vil med dit liv.

Og jeg har en tendens til at bakke op om BadBoyBard i #5:

"Tro mig der er intet slemmere end at komme alle tre år gennem en universitetsuddannelse og så finde ud af, at det studie man startede på ikke er noget man vil, for så at starte helt fra nul af. "

Mvh Danny

Svar #8
06. august 2016 af nejvelda

Siger tak for jeres svar!

Der er helt korrekt at jeg ikke ved hvad jeg vil, hvorfor jeg også frygter at starte fra nul..!

Det er nok et mærkeligt spørgsmål at stille, da det kan være forskelligt fra person til person. Men er der nogen der kan sige noget om, hvor svært mat-øko studiet er?

Jeg læste fx at på matematik studiet er der et stort fravalg på sværhedsgraden.

Brugbart svar (1)

Svar #9
07. august 2016 af JulieW99

Jeg tror du skla tage dig et sabbatår, og virkelig finde ud af hvad du vil, i stedet for at hoppe rundt på en masse uddannelser, og overveje alt muligt forskelligt. Det får du intet ud af.

Tag nogle gratis online kurser, og find det der interesserer dig. Kom eventuelt ud og arbejde.

- - -

Vh Julie

Brugbart svar (1)

Svar #10
07. august 2016 af BadBoyBard (Slettet)

nejvelda: Der må være en eller anden ting, som du personligt må føle, at du blev sat på denne jord til at gøre. Er der ikke et eller andet, som du energisk står op om morgen ved tanken om, at du skal gøre det? 

Mht. Julie's og Danny's foreslag om, at du skal tage et sabbatår efter gymnasiet, så er dette en god ide kun og kun under visse omstændighedder, da det nemt kan koste dig en mulighedskost på > 500,000 kr., (i form af et år mistet på arbejdsmarket), hvis mat-øk/polit. viser sig at være det rigtige studie for dig. 

Hvad jeg i stedet gerne vil høre, er om du har fritid til at soul searche. Det lyder som om, at du nu er til det mere matematiske og det vil derfor være spild af tid at tage et sabbat år, da jeg ny synes, at du er ved at finde dit feldt. Du kunne acceptere din plads på diplomingenør studiet, starte derpå, og meritoverføre de matematiske fag, hvis du finder ud af, at det er mat-øk, du er til, hvilket vil reducere din studietid. 

Hvorfor prøver du ikke at være studerende for en dag på hhv. polit, mat-øk, og folkesundhedsvidenskab? Dette vil være markant billigere for dig i form af mulighedskost. 

Mvh

B

Brugbart svar (0)

Svar #11
07. august 2016 af BjarkeHald60 (Slettet)

Hvis du ikke kan lide beviser vil jeg ikke anbefale Matematik-økonomi, da uddannelsen ligger sig meget op ad matematik og du vil derfor komme til at skulle lave mange beviser(i hvert fald hvis det er AU).

Svar #12
07. august 2016 af nejvelda

Hvis jeg tager et sabbatår er jeg bange for ikke at komme ind til næste år, da mit snit fra gymnasiet er forholdsvist lavt.

Da jeg stdig gik på gymnasiet var jeg studerende for en dag på matematik men det fik jeg ikke rigtig noget ud af.

Jeg har faktisk også ligesom dig. BadBoyBard i #10 overvejet at starte på diplomingeniør i integreret design og være der i nogle uger. Men så er jeg bange for at jeg ikke kan få merit, da matematikken er noget anerledes. På bygningsingeiør havde vi godt nok staistik osv som var på ca. 4-5 ECTS. Der er hellere ikke vinterstart (det er på SDU jeg søger).

Året 2015-2016 på bygningsteknik var emget hårdt, især det sidste halve år pga. min gruppe. Vi har seks personer i gruppen, men kun to af os lavede noget.. Så i et år har jeg slet slet ikke haft noget fritid nej. Et arbejd har jeg ikke tænkt på, da jeg ikke rigtig har haft behov for penge. Men da jeg blev udmeldt af bygningsteknik begyndte jeg ar overveje det.. og er begyndt at søge noget.

Så mange beviser er der vel ikke? :/ Det jeg godt kunne lide ved mat-øko er eksamensformen, da de fleste er skriftlige :D Hader mundtlige!!

Svar #13
07. august 2016 af nejvelda

Og forresten er jeg meget glad for jeres svar og hjælp! Tak!

Brugbart svar (1)

Svar #14
07. august 2016 af JulieW99

Helt ærligt, du har brug for at finde ud af hvad du vil. Du vil læse et studie grundet eksamensformen? Den holder ikke, og du optager så måske en plads, for en der virkelig brænder for det studie, og det synes jeg ikke er fair. Tag fat på en studievejleder og få snakket din situation igennem.

Derudover synes jeg stadig du bør tage et sabbatår og få et arbejde, når du er så uafklaret. Lige nu "spilder" du den SU du har til rådighed.

- - -

Vh Julie

Brugbart svar (0)

Svar #15
07. august 2016 af BadBoyBard (Slettet)

nejvelda: Jeg vil nu give Julie ret i denne her situation. Hvis du virkelig har så lidt matematik, at du dårligt nok kan overføre fag til et evt. mat-øk studie, så er det nok bedst at tage et helt eller halvt sabbatår, hvis du finder ud af, at din diplomingenør i integret design ikke var, hvad du havde forventet. Jeg læste nu i USA, da jeg gik på uni, og her kunne man overføre ens "generals" fra studieretning til studieretning. Min fejl. Jeg troede blot, at man kunne gøre noget lignende i DK.

Men jeg er normalt forudindtaget og har et ekstremt stort bias imod alt, hvad hedder sabbat og efterskoleår, da det nemlig ligger en kæmpe opportunity cost, når det nu er, at du endelig begynder på din karriere, men i denne her situation, er det nok bedst at tage en, isãr da du allerede er færdig med gymnasiet og ikke har mulighed for at soul-searche, eftersom at miste et år er bedre end at droppe ud af studiet efter 3 år. Men hvis du har mulighed for det, så tag på "student for en dag" på både mat-øk og polit. studiet, eller på alle de uddannelser, du har lyst til.

Jeg synes nu ikke, at du skal vælge studier udefra eksamensformen, da du kan klare begge typer eksamensformer, hvis du har en passion og/eller talent for dit studie.

Med hensyn til økonomi-student, så vil jeg gerne høre om, du kan se dig selv som en embedsmand, der via din viden om økonomi og matematik rådgiver ministre om muligheder for diverse reformer? Eller kan du se dig selv som en quant eller hedgefund manager, der finder finder nye formler til at investorerne kan få 1% mere ud af de 2.3 milliarder kroner, de har i din fond i form af investeringer? Eller du kan se dig selv som underviser i økonomi? Eller kan du se dig selv som en konsulent, der skal finde ud af, hvorfor A.P. Møller-Mærsk har problemer med at at sælge til XYZ land udefra din viden om statistik og økonomi og finde en måde at løse deres problem på.  

Hvis dette er noget, du godt kunne tænke dig, at arbejde med, er der en god chance for, at du vil synes om polit.studiet, og ikke mat-øk, da mat-øk er meget mere teoretisk, og du vil typisk komme udefor, at du skal bevise konvergens mht. priser, etc.

Den danske polit. er nu lidt teori-tung i de første 1 1/2 år, da du netop skal bygge dine matematiske redskaber op i disse år, men når du er kommet forbi denne startperiode, begynder dine valgfag at komme ind af døren, og du får her mulighed for at beskæftige dig med alt fra aktieportfolier til sundhedsøkonomi til offentlig politik.

Mvh

B

Skriv et svar til: Hvilket studie?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.