Studievalg og videregående studie
Odontologi
Jeg starter på odontologi studiet til slut august. Og mine spørgsmål er:
1. Kender I sidder for odontologi studerende hvor der sælges brugte bøger?
2. Er der nogen Facebook grupper/ sidder for odontologi studerende?
3. Ved I hvordan en eksamen på odontologi foregår? Altså eksamens formen osv.
Tak på forhånd ^_^
Svar #2
05. august 2016 af BadBoyBard (Slettet)
Jeg er nu selv universitetsøkonom (M.Sc. Economics/cand.polit.), men hvorfor starter du ikke ud med denne her FB side:
https://www.facebook.com/odontologi.kurusvejledere?fref=ts
Det er en FB bruger for rusvejlederne på odontologi. Disse vil nok være eksperter i at fortælle dig alt hvad angår, hvor du kan købe/sælge brugte bøger, om der er "Class of 20xx" sider for odontologi-studerende, osv.
Med hensyn til eksamen på odontologi, så er dette ret individuelt, da to forskellige kurser kan have to forskellige eksamensformater.
I linket foroven kan du se pensum for samtlige kurser for odontologi. Nogle af dem er kliniske i natur, nogle er skriftlige, og andre kan være mundtlige.
Mvh
B
Svar #4
#3: Helt fint -- selv tak.
Forresten, hvis du har bøger på engelsk i dine fremtidige fag på odontologi, så kan du også købe dine bøger via eBay eller Amazon, da bøger købt fra disse hjemmesider oftest er billigere end dem fra dit universitetsboghandler.
En anden god ting at huske, når du starter med din uddannelse og skal til at købe bøger, er at købe en eller flere "edition(s)" ældre bøger, da prisforskellene mellem disse kan ligge på > 200 kr, men for en sikkerhedsskyld så spørg din professor/underviser, om dette er klogt at gøre, da du nogle gange kan risikere at skulle lave afleveringer, der består af at løse opgaver fra din(e) grundbog(bøger).
Mvh
B
Svar #5
05. august 2016 af JulieW99
Det er ikke alle studier, hvor du kan slippe af sted med en ældre udgave. På nogle er det nødvendigt at være helt opdateret. Men ja, det er ofte klogt at købe en ældre udgave, hvis man har muligheden. Det er dog også en smagssag, hvilken udgave man bedst kan lide, for der er trods alt en smule forskel.
Vh Julie
Svar #6
#5: Jeg havde nu både kemi og biologi da jeg gik på college på grund af mine general education requirements, og de eneste forskelle var det faktum at forsiden til grundbøgerne var ændret fra den 4. til den 5. udgave, ellers var de identiske.
Den eneste situation, hvor jeg ikke slap afsted med en ældre version var da jeg ved en fejl kom til at løse en forkert opgave i økonometri, da de i kapitel X havde byttet om på opgave 2 og 3 mellem de to udgaver, og dette var ud af de ellers +100 opgaver jeg løste undervejs i kurset.
Hvad vil være smart at gøre er at se, om bøgerne er indholdsmæssigt identiske eller ej mellem udgaverne. Hvis de er det så er der ingen grund til at spilde +$200 blot for at få en ny og identisk udgave. De penge kunne investeres i aktier, eller bruges til andre ting.
Men ja, moralen er blot at være gadesmart når det kommer til forskellige udgaver af den samme bog. Jeg sparede selv mere end $2,000 gennem mine college år ved at være gadesmart. :)
Mvh
B
Svar #7
05. august 2016 af JulieW99
#6: Det er jeg skam udmærket klar over, men i nogle udgaver er der en hel del ændringer. Det skete i samfundsfag for mig. De havde 1. udgave, og jeg havde 2. udgave, hvilket resulterede i, at jeg læste nogle helt forkerte kapitler. Heldigvis havde biblioteket på skolen så jeg kunne bytte bogen.
Men jeg er enig - er det bare forsiden der er ændret, kan man lige så godt spare de penge. Medmindre man som mig, går latterligt meget op i det. Jeg kunne i hvert fald godt finde på at betale 200 mere, bare for at jeg synes bogen var pæn. :)
Det er desuden også værd at se på om man absolut vil have den som hardback, eller paperback eller pDF/ebog/whatnot kan gøre det.
Vh Julie
Svar #8
05. august 2016 af Dulugtergrimt (Slettet)
At man læser forkerte kapitler på et universitetsstudie som odontologi har intet med om bogen er forkert at gøre, men mere om man ved, hvad man egentligt skal læse om. Der er ikke lektier og læseplanerne er vejledende. Studierne vil altid anbefale bøger, men medmindre man sidder med jura eller et andet felt, hvor viden og fakta ændres markant fra år til år - lovene ændres jo som bekendt hele tiden - så kan man sagtens klare sig med ældre udgaver, endda kan man ofte klare sig med helt andre og billigere bøger, end de anbefalede. Det handler om at sætte sig ind i, hvad man skal læse om, og så finde det pågældende afsnit i den bog, man har.
Pensum.dk plejer at have en del bøger fra ældre studerende, som godt kan bruges. Odontologi er ikke et område, der ændres med markant ny viden fra det ene år til det andet, så ældre bøger kan sagtens bruges. Naturligvis inden for rimelighedens grænser. Hvor skal du læse henne?
Svar #9
05. august 2016 af Phoenix4 (Slettet)
Tak for alle jeres svar. Jeg skal studere odontologi på KU :) men jeg ved ikke rigtig om jeg tør at købe bøger som er en ældre udgave af de bøger der bliver anbefalet; især fordi det er noget nyt jeg skal prøve :)
Svar #10
06. august 2016 af Dulugtergrimt (Slettet)
Skriv et svar til: Odontologi
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.