Studievalg og videregående studie

Fra statskundskab til odontologi?

04. september 2016 af skolepige1234 (Slettet)

Hej, jeg har på nuværende tidspunkt afsluttet en gymnasial uddannelse fra en samfundsfaglig linje og studerer p.t statskundskab på Aarhus uni. Dog er jeg blevet i tvivl hvorvidt jeg vil studere noget på uni i den retning, da jeg slet ikke interesserer mig for det.. Jeg overvejer at læse naturvidenskabelige fag op såsom kemi og fysik på B-niveau.. Jeg har 10-taller på c-niveau, og selv der synes jeg niveauet var lidt svært.. Mit snit ligger på nuværende tidspunkt på 10,7 med bonus. Jeg vil derfor spørge hvor meget kemi der er i odontologi og om det er muligt for mig at klare studiet? Jeg elsker biologi, og tanken med at arbejde med mennesker ville være spændende. Hvordan er sværhedsgraden og er der nogle der har erfaringer med det fra aarhus uni? I statskundskab har vi meget læsegruppe arbejde, hvilket til tider kan være lidt for udmattende.. Hvordan er strukturen i odontologi? Skal man have en del baggrundsviden eller hvad? 

Brugbart svar (0)

Svar #1
04. september 2016 af Skaljeglavedinelektier

Biologi og kemi hænger uløseligt sammen, så du kan nok ikke på nogen måde undgå kemi. Du kan dog nok få et indblik i, hvor meget kemi der er ved at læse om uddannelsens opbygning her: http://bachelor.au.dk/odontologi/

Svar #2

Ja jeg har kigget på strukturen og der er en fag som indeholder kemi.. Er der nogle som har erfaringer med studiet på AU? Hvor svært er det og skal man være hard-core god til kemi og fysik osv.?

Svar #3

del fag*

Brugbart svar (0)

Svar #4
06. september 2016 af dannysannem

Hvis du har 10-taller, så vidner det vel om, at du ikke er helt tabt bag en vogn i disse fag. Jeg ved at C-niveau ikek er det samme som B, men det er jo det man skal lære. 

Og biologi og kemi hænger jo unægteligt sammen. Sådan er det. Men du skal vel på en eller anden måde blive klogere på din motivation for biologi og sundhed. Hvis motivationen er der, skal du nok få lært den nødvendige kemi også. Tænker jeg ... men jeg er også humanist :-)

Rønde Højskole, hvor jeg arbejder, har vi en Sygepleje/medicinlinje, med masser af anatomi og fysiologi. Du kan også have biokemi som valgfag. Alt sammen uden eksamener og karakterer - bare for sjov og samtidig høj faglighed(jeg, humanisten underviser ikke på denne linje :-) ). På den måde har vi rigtig mange elever der får skærpet deres motivation for at søge ind på sundhedsfaglige uddannelser - herunder odontologi.

Det bliver måske lidt reklame for vores tilbud - men det virker faktisk. Måske er det noget for dig, hvis du er kommet i tvivl om Statskundskab???

Brugbart svar (0)

Svar #5
27. september 2016 af jantand

Hvis du ikke er god til matematik , fysik , kemi  og biokemi så er det ikke noget for dig.

Det kræver også at du har megen fingefærdighed. Motorikken skal være tip top.

Hilsen Tandlægen

Skriv et svar til: Fra statskundskab til odontologi?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.