Psykologi

Hjælp med en case..

05. september 2016 af tinemo (Slettet) - Niveau: C-niveau

Første gang jeg skal analysere en case..hvordan bærer man sig ad..nogen der vil hjælpe lidt:-)

1. Giv et bud på, hvordan de tre forskellige dele af personligheden (Over-jeg, jeg og det) kan påvirke en person, der er på en tiltrængt slankekur, men får tilbudt en lækker kage hos en god bekendt. Brug så mange fagbegreber som muligt.

 
2. CASE:
Prøv at afgør hvilken fase kvinden har haft problemer i, ifølge psykoanalysen, og hvilke karaktertræk, der tyder derpå.

Casen findes herunder.

A er en 32-årig kvinde, der konsulterer en psykolog, fordi hun mangler selvtillid og derfor ikke mener, at hun kan finde en mand. Hos psykologen virker hun uselvstændig og selvusikker og vil hele tiden bekræftes i, at hun er god nok. Samtidig er hun meget klyngende og følsom over for den mindste antydning af svigt fra psykologens side. Hun synes ikke, at psykologen er »varm nok", han »giver hende for lidt tid", og i virkeligheden er han »totalt ligeglad med hende". Hun kan ikke få nok! I virkeligheden har hun en dyb mistillid til ham. I stressede perioder trøstespiser hun, drikker for meget og har i en periode taget beroligende piller for at dulme sin indre smerte og tomhedsfølelse. Det fremgår, at hun har tilbragt de første fire måneder af sit liv på spædbørnehjem, fordi hendes mor umiddelbart efter fødslen blev indlagt på psykiatrisk afdeling med en fødselspsykose. A beskriver i øvrigt sin mor som selvoptaget og følelsesmæssig kold.(FraBrørup, Hauge og Thomsen, Den nye psykologihåndbog, Gyldendal uddannelse, 1999).


Brugbart svar (0)

Svar #1
05. september 2016 af Moderatoren

Du skal have helt styr på Freuds personlighedsmodel, kan jeg se.


Svar #2
05. september 2016 af tinemo (Slettet)

ja, men for mit vedkommende so far so good..

Altså, det er noget med at det er erstatning for kærlighed hun overspiser

dvs. det orale men så kan jeg ikke mere...


Brugbart svar (1)

Svar #3
05. september 2016 af Smut1

#Ja, det tænker jeg også. Derudover er A er meget afhængig af andres bekræftelse, hvilket medfører selvoptagethed, pga. manglende symbiose med moderen de første måneder af livet. Den manglende symbiose kan også være årsag til afstanden mellem mor og datter senere hen. Med andre ord hungrer A efter den kærlighed, hun ikke fik fra sin mor. Slå lystprincippet op, som hører den orale fase til.


Svar #4
05. september 2016 af tinemo (Slettet)

Tak for det:-)


Brugbart svar (1)

Svar #5
19. februar 2017 af klotte (Slettet)

Alt reduceres til drifstilfredsstillelse eller manglen på " næring=omsorg" - Overjeg ikke udviklet- jeg-svag og i lyststyret.


Skriv et svar til: Hjælp med en case..

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.