Studieretningsprojekt/-opgave (SRP/SRO)

Angivelse af kilder

18. december 2016 af HMort (Slettet)

Hej.

Jeg synes det er så forvirrende at angive kilder. Vores gymnasium har et dokument som fortæller det, men jeg har nogle spørgsmål til det. Se dette billede først:

Skal forfatternes navne skrives med både fornavn OG efternavn? Hvis ikke, hvorfor er det kun nogle af dem der skal? Hvad er serietitel (er det dét der hedder "ISBN"?) og hvilket nr. taler de om?

Når man skal angive hjemmesider som kilder, hvordan gør man så det? Hvad hvis det er et Wikipedia link f.eks.? Der er jo ikke rigtig bare én forfatter og dem der har skrevet i artiklen er jo anonyme. Hvad gør jeg?


Brugbart svar (0)

Svar #1
18. december 2016 af Smut1

Både fornavn og efternavn skal skrives som det fremgår af overstående eksempel, hvor efternavnet står først efterfulgt af et komma og så dernæst kommer fornavn og mellemnavn.

Serietitel skal kun angives, hvis der er flere bind (altså tale om en serie af bøger): Et eksempel på en serie er "Verdens litteraturhistorie; bind 4".

Det er ret skidt, hvis din kilde ikke har nogen forfatter, (især hvis det er en vigtig kilde). Prøv og se om du ikke kan finde den samme information et andet sted som er legitimt.

Her er desuden lidt inspiration til, hvor man kan angive sine kilder:

http://litteraturlisteautomaten.dk/


Svar #2
18. december 2016 af HMort (Slettet)

Men der står så meget godt på Wikipedia og man ved jo at det er rigtigt det der står der. Kan man virkelig ikke bruge wikipedia artikler?


Svar #3
18. december 2016 af HMort (Slettet)

F.eks. den her artikel om massemidtpunkt: https://da.wikipedia.org/wiki/Massemidtpunkt

Jeg kan ikke finde noget bedre end artiklen ovenover. 


Brugbart svar (0)

Svar #4
18. december 2016 af Smut1

#2 "(...)Man ved jo at det er rigtigt det der står der", hvordan ved man det? Jo, selvfølgelig er det meste af det, som står på Wikipedia rigtigt, men principielt kunne hvem som helst have skrevet det, og derfor kan artiklen indeholde alvorlige fejl.


Svar #5
18. december 2016 af HMort (Slettet)

Det er selvfølgelig rigtigt, men artikler, specielt de mere populære artikler (såsom Adolf Hitlers artikel) bliver låst således at ikke hvem som helst kan redigere artiklen, men kun folk, som er godkendt (og i langt de fleste tilfælde er det professionelle folk der er godkendt). Hvad gør man i det tilfælde?


Brugbart svar (0)

Svar #6
18. december 2016 af JulieW99

#5, du skal bare lade være med at bruge wikipedia. Så nemt er dét.

- - -

Vh Julie


Svar #7
19. december 2016 af HMort (Slettet)

For andre der undrer sig, så prøv hellere at spørge jeres vejledere. Jeg fik at vide at jeg sagtens kunne bruge Wikipedia hvis jeg skrev Wikipedia som organisationen, satte året da artiklen blev lavet og datoen + tidspunkt for hvornår jeg sidst var inde på linket. 

Der er meget nyttigt information på Wikipedia, så lad jer ikke slå jer ud af dem der har svaret på det her indlæg, men spørg jeres egne vejledere først.


Skriv et svar til: Angivelse af kilder

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.