Studievalg og videregående studie

Fra HF til STX?

14. januar 2017 af ano1710

Hej alle sammen :)

Jeg står i en meget svær situation lige nu. Jeg går i 1.hf på et gymnasium, men havde i sommerferien fortrudt mit valg, jeg kunne ikke ringe op til kontoret og få det ændret, da der var lukket.

Da sommerferien var slut gik jeg op til kontoret, men de sagde at der ikke var flere pladser på stx og skrev mig på en venteliste. Jeg havde self håbet på, at skifte til stx, men efter 2 måneder ca. ringede kontor damen til mig og sagde at jeg ikke skulle vente.

Jeg ønskede så at skifte klasse, da jeg føler mig utilpas i klassen, jeg bliver holdt udenfor og bliver ikke inviteret til klassefesterne (normalt er jeg en pige der kan enes godt med alle slags mennesker, men ved ikke hvad der gik galt her på hf)

Jeg gik op til rektor sammen med min far for at spørge, om jeg kunne skifte til en anden hf klasse, men han gad ikke at flytte mig og sagde at jeg skulle vænne mig til klassen. Der er nu gået 6-7 måneder og jeg bliver stadig holdt udenfor og når der er gruppearbejde er jeg altid alene. 

Jeg kan virkelig ikke klare 1.5 år med den klasse længere, enten skifter jeg til stx ellers også tager jeg 1.hf om igen. For mig er det vigtigt, at der er sammenhold i klassen og at der er tryghed, men det er der ikke i den klasse jeg går i nu.

Men nu tænker jeg på, at skifte fra hf til stx, men tænker på min alder, jeg er lige fyldt 18 og hvis jeg starter på stx efter sommerferien vil jeg være student som 21 årig. Mine andre venner vil være færdige med gym når jeg går i 2.g. 

NF er heller ikke noget for mig. I årskarakterer fik jeg 4 i NF, men til den mundtlige prøve fik jeg 00.

Alt det her har jeg snakket med min vejleder om, men hun er så ligeglad og har ikke rigtig noget fornuftigt at sige, derfor valgte jeg at skrive her.

Jeg håber, at i vil hjælpe :) 


Brugbart svar (2)

Svar #1
15. januar 2017 af MatHFlærer

Jeg er ked af alt det du oplever med din nuværende klasse. Ang. at blive student har ingen betydning omkring din alder. At du bliver student som 21-årig gør da ikke så meget?? Jeg blev selv student som 21-årig og jeg fik først min kandidatgrad i år 2011. Så fortvivl ej. Du kommer ikke bag ud af den grund, hvis det vel og mærke er det du går og frygter.

Jeg kan godt se, at 1.5 år mere i den klasse ikke er så godt, hvis de alligevel holder dig udenfor. Ærgerligt at det skal være sådan. Af de muligheder du har, så bør du tage HF eller STX alt efter hvor meget du vælger at skulle disponere din tid på. STX er mere hårdt end en HF. Ang. din NF eksamen, så skal jeg da mene, at på STX har man NG, som er naturvidenskabelig grundforløb, hvor du også skal have (to??) naturvidenskabeligt fag som f.eks. biologi og kemi. Så "NF" slipper du ikke helt for. (I må gerne rette mig her, hvis jeg tager fejl!). 

Men tag fat i din vejleder igen og fortæl henede, at det er et alovrligt problem, fordi hvis hun bare er ligeglad, så er det edderbroderemig den ringeste vejleder.... 

Jeg ved ikke hvor meget jeg kunne hjælpe, idet det er svært at hjælpe vha. Studieportalen. Jeg håber at du kommer i en ny god klasse med skønne elever. :-)

Mvh

Anders


Brugbart svar (1)

Svar #2
15. januar 2017 af Smut1

#0 Du har min største sympati. Jeg har også selv oplevet at gå i en klasse, som ikke fungerede socialt, og jeg kan kun råde dig til at skifte hurtigst muligt! At gå i en klasse, hvor man ikke trives, kan have større konsekvenser, end man lige går og forestiller sig.

Jeg bliver også student som 21-årig, og det er jeg bestemt ikke ked af. Så længe man nyder det, man laver, så spiller alder ingen rolle.

:H Smut


Svar #3
15. januar 2017 af ano1710

Mange tak for jeres svar, det hjalp en del! :)

Ang NG, ja altså jeg har hørt, at der er NG på stx, men jeg har fået at vide, at det kun er noget man kan trække, hvorimod NF er et fag man skal op i, men ved self ikke om det passer. :-)  

Men på STX er der fag som, AP og tysk, så hvis jeg finder ud af, at stx ikke er noget for mig kan jeg så skifte til hf igen inden grundforløbet slutter? :-)


Brugbart svar (0)

Svar #4
16. januar 2017 af MatHFlærer

Eftersom du allerede har viden fra HF, og hvis der er plads når det er, så tænker jeg at det helt sikkert er muligt, hvis dog din skole er fleksibel ang. at skifte hold. :-)

Svar #5
16. januar 2017 af ano1710

Tusind tak for hjælpen. :-)) 


Brugbart svar (0)

Svar #6
16. januar 2017 af Bookeater

Mht. NF er der på STX det tilsvarende NV (naturvidenskabeligt grundforløb). Det er et mix mellem specielt fysik og biologi. Fra næste år vil det komme til at tælle med på eksamensbeviset.

Desuden er der forskellige naturvidenskabelige fag, der er obligatoriske - tror det er fysik C og enten kemi eller biologi C (måske begge ... er ikke helt sikker)

Held og lykke fremover - jeg håber, du finder en klasse og en uddannelse, hvor du føler dig tilpas!


Svar #7
17. januar 2017 af ano1710

Mange tak! :)

Ang Fysik/kemi og biologi, er det fag der kan trækkes, eller er det fag man skal op i på stx?? :)


Brugbart svar (0)

Svar #8
17. januar 2017 af Bookeater

Det trækkes. I 1g har jeg selv fysik og billedkunst, og man kan vist både trække begge, et enkelt eller slet ingen af dem;)

Svar #9
17. januar 2017 af ano1710

Ja, det er også en af grundene til at jeg vil skifte til stx, da man ikke skal op i alle fag :) Men nu må jeg se hvad min vejleder vil sige


Brugbart svar (0)

Svar #10
17. januar 2017 af Bookeater

Held og lykke med det:-)

Svar #11
17. januar 2017 af ano1710

Tak skal du have :)


Brugbart svar (0)

Svar #12
18. januar 2017 af MatHFlærer

Jeg er selv HF student og nu HF lærer og må da indrømme, at det med at man skulle op i alle fag ikke var så slemt igen. Det kan godt være, at tanken virker meget skræmmende, men det hele skal nok gå. Men du bestemmer, jeg synes STX måske kan være lidt svært end HF. :-)


Brugbart svar (0)

Svar #13
18. januar 2017 af Smut1

Jeg vil også mene, at niveauet er noget lavere på HF end på STX, så du skal nok ikke regne med, at det bliver nemmere rent fagligt af at skifte. Men selvfølgelig hvis du altid er velforberedt til timerne og siger en masse, så kan det godt være, at STX er noget for dig.


Svar #14
18. januar 2017 af ano1710

Jeg har bare svært ved de fag man skal op i, i 1.hf altså NF, billedkunst og matematik, jeg synes at jeg får sagt noget mere i undervisningerne end jeg gøre til eksamen, jeg fik jo 4 i NF i årskarakterer og 00 til prøven.

Hvis man havde samfundsfag religion og historie i 1.hf tror jeg, at jeg havde klaret mig meget bedre, da det er de fag jeg er lidt bedre til :) På stx trækker man de fag man skal op i, altså er der 25% chance for, at jeg kommer op i de fag jeg har svært ved. :-)

Jeg synes selv, at jeg er velforberedt, jeg aflevere mine afleveringer en dag før de skal afleveres og har ikke fået et eneste fravær indtil nu :-) så jeg tror selv på, at jeg kan klare stx, men mange tak for Jeres svar :-)

Brugbart svar (0)

Svar #15
18. januar 2017 af LilanKahn (Slettet)

"Jeg vil også mene, at niveauet er noget lavere på HF end på STX"

Det er noget sluder. Fag for fag er niveauet det samme.


Brugbart svar (0)

Svar #16
18. januar 2017 af Smut1

#14 Alle der vil kan klare stx: Ned kan man altid komme, men helst også uden for mange skrammer og blå mærker.

#15 Nej, det er bestemt ikke sludder. Der en grund til at politikerne har skudt med skarpt efter hf’en det sidste års tid.

-På stx skal man f.eks. have minimum fire a-niveau fag, hvor man på hf kun behøver et-. Timetallet er således mindre på hf end stx.

-Den skriftlige danskprøve på hf, (som er det eneste påkrævede fag på a- niveau) er anderledes sammensat, og de tekster man får udleveret er langt simplere.

-Desuden er der nogen, der vil mene, at det er sværere at præstere til et 12-tal hver dag over tre år end det er at gå op til en eksamen og få 12. (Dog slipper man ikke for eksaminerne på stx!)

Jeg har ikke flere argumenter lige nu, men jeg er sikker på, at der findes langt flere!


Brugbart svar (1)

Svar #17
18. januar 2017 af LilanKahn (Slettet)

Mod uvidenhed kæmper selv guderne forgæves.

"Der en grund til at politikerne har skudt med skarpt efter hf’en det sidste års tid."

De samme politiker der var ude efter dobelt udannelses, kom med et beder etos argument.

"-Den skriftlige danskprøve på hf, (som er det eneste påkrævede fag på a- niveau) er anderledes sammensat, og de tekster man får udleveret er langt simplere."

Du kan finde fagplaner for henholdvis hf og stx de er mere eller mindre identiske. Og nej der er kun 2 A der obligatoriske på STX. 

"-Desuden er der nogen, der vil mene, at det er sværere at præstere til et 12-tal hver dag over tre år end det er at gå op til en eksamen og få 12. (Dog slipper man ikke for eksaminerne på stx!)"

Velkommen til  livet på universitetet.


Brugbart svar (0)

Svar #18
19. januar 2017 af Smut1

"De samme politiker der var ude efter dobelt udannelses, kom med et beder etos argument."

Men at tage en hf, behøver jo ikke at have noget med dobbelt uddannelse at gøre. Der er alt for stort frafald det første år på universiteterne, og samtidig er der ikke nok unge, der vælger en erhvervsuddannelse: Derfor er det kun fornuftigt at se på, om de unge vælger den rette vej, og i så fald hvordan den ”rette” vej tilrettelægges.

"Og nej der er kun 2 A der obligatoriske på STX."

Synes lige, at du skal læse det her uddrag fra stx-bekendtgørelsen:

§ 7.  Stk. 2 . I de tre- og fireårige uddannelsesforløb skal alle elever have mindst fire fag på A-niveau, normalt tre fag på B-niveau og normalt syv fag på C-niveau, jf. dog § 5, stk. 5, og §§ 27-29.

"Du kan finde fagplaner for henholdvis hf og stx de er mere eller mindre identiske."

Hvis det faglige indhold af den skriftlige danskeksamen var det samme, hvorfor så vælge at lave en anden eksamensform?

"Velkommen til  livet på universitetet."

Tak, glæder mig utroligt meget til at starte på universitetet!

(Kom lige på endnu et eksempel på, at det aldrig har været tiltænkt, at hf-elever har skulle kunne det samme som stx-elever: SRP holdt op imod SSO. SRP’en forventes at fylde 20 normalsider, hvorimod SSO kun skal fylde 10-15 -. Det forventes heller ikke af hf-elever, at de kan lave deres egne problemformuleringer.)


Brugbart svar (0)

Svar #19
19. januar 2017 af MatHFlærer

#18 men man forventer at den studerende prøver at komme med et forslag omkring en problemformulering til sin SSO opgave. Vejlederen har dog altid det sidste ord.

Brugbart svar (0)

Svar #20
19. januar 2017 af LilanKahn (Slettet)

En SSO skrives på 1 uge, en SRP skrives på 2 uger.


Forrige 1 2 Næste

Der er 22 svar til dette spørgsmål. Der vises 20 svar per side. Spørgsmålet kan besvares på den sidste side. Klik her for at gå til den sidste side.