Samfundsfag

Samfunds fag

03. april 2017 af whynotXD - Niveau: C-niveau

Kan i være søde og læse det her igennem og se om jeg måske skulle omformalere nogle af mine svar.

På forhånd tak

Hvad er den primære/sekundære gruppe:

En primærgruppe er dem som man sætter først i forhold til andre. Det er som regel familie og nære venner, men det kan også kun være ens venner fx. Hvis en mand kommer hjem fra job og derefter tager til bold med hans venner og kollegaer. De mødes 1-2 gange om ugen for at spille, og kan snakke om stort set alt sammen. Det er så vores individs Primære Gruppe

En sekundære gruppe er den grupper som man sætter efter ens familie og nære venner, det kan fx. være dine klassekammerater eller hvis du går til en form for sport kan det væres dine holdkammerater.


 

Hvordan danner vi vores fordomme?

Nogle af de klassiske fordomme som vi tit har høre om er Blondiner er dumme, sigøjnere stjæler, finner går med kniv og alle muslimer er terrorister. Vores fordomme bliver dannet ved hjælp af andre, altså hvis du blev opvokset i racistisk familie som hader muslimer fordi de mener at de kun terrorisere samfundet, så er der stor chance for at du kommer til at få den samme opfattelse som dem, men medierne har også stor indflydelse.

Det er nok mediernes skyld at de fleste fordomme findes nu i dag. Når man høre at i tv2 nyhederne at en muslimsk mand sprængte sig selv i luften med en selvmordsbombe imens at han råbte “Allahu Akbar”.

På grund af det er der stor had for muslimer hele verden rundt, det som de forskellige nyhedsprogrammer ikke burde have gjort når der bliver talt om en muslim som har sprunget en bygning i luften eller når en muslim tager en ak47 og skyder folk midt i Paris, det som alle de forskellige nyhedsprogrammer gør forkert er at de fortæller at han er muslim.

Hvis de nu bare havde sagt at en sindssyg mand har skudt 40 mennesker på åben gade, ville der ikke have været så stor had for muslimerne nu.


Hvordan danner vi vores identitet?

Det er for det meste vores familie og venner som danner vores identitet, for hvis man nu har haft en hård barndom hvor man er blever slået og aldrig har fået et ord sagt, så bliver vores individ nok en usikker person i fremtiden. Eller hvis man nu var forkælet som barn, og fik alt hvad man pegede på, så ender man nok med at blive en  


Brugbart svar (0)

Svar #1
03. april 2017 af Mathias7878

Er det noget, du skal aflevere, eller bare nogle notater? 

- - -

 

 


Svar #2
03. april 2017 af whynotXD

Det er noget jeg skal aflevere


Brugbart svar (0)

Svar #3
03. april 2017 af Mathias7878

Det ok, det du har skrevet. Der er måske bare ikke så meget samfundsfagligt over det. 

Den primære og sekundære gruppe vil jeg ikke sige, at man kan "sætte" før noget. Det er mere, hvem man omgås. Den primære gruppe er din familie, hvorimod den sekundære er dine venner, osv., som du også rigtigt skriver. 

Fordomme dannes meget ud fra forudforståelsen, dvs. hvilke forventninger man har til f.eks. en bestemt samfundsgruppe. Det måske lidt dumt at begynde at blande "dumme" blondiner ind i billedet, men ja, det er er også en fordom - måske bare ikke en optimal fordom at forholde dig til. 

Identitetsdannelse i det senomderne samfund handler meget om, at individet prøver at spejle sig selv i andre, idet individet ønsker, at være som de andre. Du har ret i, at det har noget at gøre med den sociale arv, men idet vi lever i det senmoderne samfund, spiller den sociale arv ikke den samme rolle for individet som tidligere. Dette er der mange sociologer, f.eks. Anthony Giddens, som mener dette.

- - -

 

 


Svar #4
03. april 2017 af whynotXD

Mange tak for dit hurtige svar, men jeg har også et problem med det her spørgsmål, får jeg ved ikke rigtig hvad man kan skrive
Hvilken betydning har det for os mennesker at være et socialt væsen?


Brugbart svar (1)

Svar #5
03. april 2017 af Mathias7878

http://videnskab.dk/krop-sundhed/gode-sociale-relationer-oger-levealderen

Du kunne evt. læse den her artikel :)

- - -

 

 


Svar #6
03. april 2017 af whynotXD

tak ;)


Skriv et svar til: Samfunds fag

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.