Samfundsfag

Diskussionsopgave om køn og arbejdsdeling

23. april 2017 af Julie03 - Niveau: A-niveau

Hej,

Jeg skal skrive en diskussion om køn og arbejdsdeling. Opgaveformuleringen lyder sådan:

"Diskuter, hvorvidt arbejdsdelingen mellem kønnene har positive eller negative konsekvenser for individet og samfundet. Diskussionen skal tage udgangspunkt i bilag A3, og du skal anvende sociologiske begreber."

Bilag A3 kommer ind på dette:

- Ikke et problem i sig selv, at mænd og kvinder laver noget forskelligt --> det bliver et problem, når stereotyperne bliver begrænsende --> når man kun får halvdelen at vælge i mellem i valget af uddannelse

- Det frie valg bliver begrænset af fastlåste opfattelser af, hvad drenge og piger kan --> synd for dem og ærgerligt for samfundet

- Danmark kan gøre det bedre, hvis begge køn blev inddraget, der hvor der tages beslutninger, på arbejdspladsen og i virksomhederne

- Demokrati, mangfoldighed og ligestilling gør os rigere --> Danmark blev etisk og økonomisk rigere af demokratiudvidelsen i 1915 --> alarmklokkerne bør ringe, når det ene køn er underrepræsenteret – kvinderne i topstillingerne

- Vi skal begrave myten om, at kvinderne selv bærer årsagen til, at der ikke er flere kvinder i toplederstillinger eller at kvinder ikke prioriterer en chefkarriere højt nok til at komme i betragtning --> det er alt for lette årsager til at bortforklare, at en mand har 2,5 gange større chance for at blive chef end en kvinde

- Vi skal væk fra ”fix the women”-tilgangen --> de er ikke problemet --> kvinder kan og vil gerne tage del i beslutningerne

- Vores samfund skal fikses så vi får fuldt udbytte af begge køn – både på uddannelserne, arbejdsmarkedet og i hjemmet

Jeg kan ikke se, hvilke teorier og begreber jeg skal bruge for at besvare opgaven.

Håber, der er nogen, der kan hjælpe mig - tak!


Brugbart svar (0)

Svar #1
02. november 2019 af md1

hej har du lavet opgaven?


Skriv et svar til: Diskussionsopgave om køn og arbejdsdeling

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.