Studievalg og videregående studie

Jurastudiet i Århus

14. juni 2017 af qpwo (Slettet)

Da jeg bliver student om en uge, og skal forsætte med at studere efter sommerferien på jurastudiet i Århus, hvorfra det ville være fedt med lidt subjektiv viden. Her tænker jeg studerende på dette studie, der vil fortælle lidt om deres oplevelser og meninger omkring studiet i Århus. Hvordan fungerer det med studiegrupper og rusuge fx? Jeg håber der er nogen, der har tid til at fortælle lidt.

God sommer 


Brugbart svar (0)

Svar #1
14. juni 2017 af S141195 (Slettet)

Jeg læser Jura på AU. Rusugen begynder som regel en uge inden studiestart, dvs. omkring d. 24. august. Man møder op i aulaen, hvor man hører et par velkomsttaler mv. Herefter mødes man med sit hold. De efterfølgende dage består af en masse druk og byture, hvor man lærer dem fra sit hold at kende.

I første semester er det jeres holdlærere, der fastsætter studiegrupperne, som I skal arbejde i frem til januar. Det er efterfølgende op til jer selv at danne nye studiegrupper eller blive i dem, I er sat på. 

Endvidere har I i første semester både holdtimer og forelæsninger i begge fag, så i bliver hjulpet godt i gang. På 2 semester bliver det lidt mere selvstændigt, idet der ikke vil være holdtimer i andet end aftaleret, som efter min mening er den sværeste del af 2 semesters pensum. 

Jeg er selv rigtig glad for at studere på AU, idet man får virkelig kompetent undervisning, og laver en masser opgaver, således at man hurtigt lærer, hvordan de forskellige juridiske problemstillinger skal tackles. Det hele er utrolig velstrukteret.

Glæd dig til at komme i gang :-)


Brugbart svar (0)

Svar #2
16. juni 2017 af JustMyName (Slettet)

Jeg er førsteårsstuderende på AU jura. Jeg kan varmt anbefale de drukture og andre sociale arrangementer, som er forbundet med rusugen. Det er også her, hvor de første bånd til studiekammeraterne dannes, og man på den måde finder ud af, hvem man klinger godt med socialt - men også senere kan vise sig at være en god faglig studiekammerat. Dette var tilfældet for mig. 

Det er min erfaring, at 1. semester er spækket med holdundervisning, forelæsninger og studiegruppearbejde. Det betyder, at der er rig mulighed for at diskutere juraen med andre mennesker. På 2. semester bliver det en del mere selvstændigt, da der som sagt alene er holdtimer i aftaleret, samt er det ens eget ansvar for at være engageret i en studiegruppe. Det er her, hvor de sociale arrangementer har kommet mig til gode. 

Derudover tilbyder AU en mentorordning, hvor man som førsteårsstuderende kan blive coachet af en ældre studerende med viden og erfaring. Jeg har selv benyttet mig af dette tilbud, hvilket utvivlsomt kan anbefales. 


Brugbart svar (0)

Svar #3
16. juni 2017 af Bjarnesen (Slettet)

#1 og #2 Hvordan er fordelingen af etniske danskere og ikke-etniske danskere fordelt? Er det multikulturelt? 

Er selv ikke fra Danmark, hvorfor det kunne være fedt at studere med andre ikke-etniske danskere i Århus. 


Brugbart svar (0)

Svar #4
18. juni 2017 af JustMyName (Slettet)

Hej Bjarnesen. 

Jeg er selv ikke-etnisk dansk. Det er tydeligt, at den gruppe af anden etnisk baggrund end dansk ikke er en majoritet. Den seneste årgang (min egen årgang) udgør 12 hold med cirka 37 studerende i hvert hold, hvoraf der for størstedelen af holdene er fordelt 1-2 ikke-etniske danskere.

Det har ikke været en barriere for mig at være omgivet af så stor en gruppe af etnisk danskere, som det er tilfældet, på trods af at jeg selv kommer fra et rimeligt multikulturelt gymnasium, hvilket betyder, at jeg ej har prøvet dette før. Jeg havde før studiestart samme scenarie som dig, men det har slet ikke strejfet mig en tanke siden. Det kunne muligvis have sammenhæng med, at vi alle er optaget på studiet på baggrund af interessen for juraen, hvorfor der altid har været et specifikt samtaleemne at tale om. De sociale arrangementer må heller ikke forglemmes i den ligning.


Brugbart svar (0)

Svar #5
18. juni 2017 af Bjarnesen (Slettet)

Tak for svar #4 

Passer det med, at samtaleemnet (nærmest) kun er om karakterer? 


Brugbart svar (0)

Svar #6
18. juni 2017 af S141195 (Slettet)

Karakterer fylder meget, men man snakker ikke rigtig om det, andet end når man lige har fået dem. Så nej, det passer ikke. 


Brugbart svar (0)

Svar #7
18. juni 2017 af JustMyName (Slettet)

Jeg har heller ikke haft den opfattelse af, at karakterer som samtaleemne fylder meget.


Skriv et svar til: Jurastudiet i Århus

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.