Geografi

Vulkanudbrud

26. september 2017 af HFNU (Slettet) - Niveau: C-niveau
Hvordan ved man at et vulkanudbrud er på vej? Det er ikke årsagerne til et vulkanudbrud eller følgerne af et udbrud , jeg søger svar på. Spørgsmålet er kun: HVORDAN MAN VED ET VULKANUDBRUD ER PÅ VEJ? Jeg takker på forhånd mange gange for jeres hjælp .

Brugbart svar (0)

Svar #1
26. september 2017 af AngelOneOne

Hej,

Det ved man også kun, til en vis grad. Illustreret Videnskab beskriver det således:

Et vulkanudbrud kan til en vis grad forudsiges, fordi der ofte vil være flere tegn på, at et udbrud er under opsejling. Den lava, der under udbruddet strømmer ud fra krateret, flyder først op fra Jordens indre og ind i et magmakammer under vulkanen. Undervejs maser lavaen sig gennem undergrunden, og denne masen og pressen får den stive jordskorpe til at danne jordskælv og rystelser, som geologernes seismografer kan opfange. Samtidig ændrer vulkanen form, så andre instrumenter kan måle ændringerne i sidernes hældning. Når lavaen kommer tættere på jordoverfladen, afgiver den gasser, især den giftige svovldioxid. Ved at indsamle luftprøver kan geologerne ofte se på den kemiske sammensætning og mængden af svovldioxid, hvor langt man er fra et udbrud. Der er udviklet computerprogrammer, som kan vurdere risikoen for vulkanudbrud, og en række af Jordens kritiske vulkaner holdes konstant under observation.

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Svar #2
26. september 2017 af HFNU (Slettet)

1000 tak for svaret:). Jeg har et soørgsmål til det sidste at med jordens kritiske vulkaner . Hvad vil det helt præcis sige at vulkaner er kritiske?at et udrud er under opsejling?

Brugbart svar (0)

Svar #3
26. september 2017 af AngelOneOne

Hej,

Jeg vil tro at hvad IllVid betegner som kritiske vulkaner, er det samme som er beskrevet som de farligste vulkaner. De ti farligste vulkaner er dem der realistisk må forventes at kunne gå i udbrud inden for de næste 100 år og dræbe mere end 1 million mennesker. Forskere har udnævnt disse til de 10 mest farlige vulkaner og holder godt øje med de mindste ændringer i disse:

1. Iwo Jima (Ioto), Japan. Risiko for et stort udbrud og at en 25 m tsunami rammer Japan, Philippinerne og Kina.
2. Apoyeque, Nicaragua. Risiko for hovedstaden Managua.
3. Campei Flegrei[2] Italien. Risiko for Napoli.
4. Aso, Japan. Risiko for Kumamoto og Nagasaki.
5. Det mexikanske vulkanbælte. Risiko for Mexico City, Pueblo og Toluca.
6. Gunung Agung, Indonesien. Risiko for Bali.
7. Mount Cameroon (or Mongo ma Ndemi), Cameroon. Risiko for Buea, Douala.
8. Taal, Volcano Island, Bombon-søen eller Taal-søen. Risiko for Manilla.
9. Mayon, Philippinerne. Risiko for Legazpi.
10 Gunung Kelud, Indonesien. Risiko for Malang.

http://earthsky.org/earth/top-10-most-dangerous-volcanoes

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Svar #4
26. september 2017 af HFNU (Slettet)

Jeg tror også det er det mit spørgsmål går ud på at besvare...Jeg prøver lige at sende svaret til min lærer. Jeg vil bare lige sige TAK for hjælpen IGEN:)


Svar #5
26. september 2017 af HFNU (Slettet)

Har du tid og lyst til at hjælpe med endnu 1 spørgsmål?


Svar #6
26. september 2017 af HFNU (Slettet)

Alt det du skriver om tegn på et vulkanudbrud i svar #1 har du fundet på illustreret videnskab skriver du. Vil du ikke opgive linket, så jeg kan læse mere på det selv også. 

Mit nye spørgsmål

Gør rede for den Globale  fordeling af tryk og vinde udefra nedenstående figur( figuren vedhæfter jeg som seperat fil, det er fra bogen Alverdens Geografi)Redegørelsen skal indeholde placeringen af hhv. termiske og dynamiske tryk samt en forklaring på hvordan de er dannet.

?Forklar desuden placeringen  af de globale vinde, der er listet herunder.

?Hvis du kan hjælpe med bare lidt vil jeg være rigtig glad, da jeg virkelig har svært ved at forstå specielt det som jeg har understreget.? Jeg har også kigget på det link på ST som handler lidt om det her spørgsmål :https://www.studieportalen.dk/Forums/Thread.aspx?id=109259


Svar #7
26. september 2017 af HFNU (Slettet)

Det er figuren der skal redegøres udefra


Brugbart svar (0)

Svar #8
27. september 2017 af AngelOneOne

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Svar #9
27. september 2017 af HFNU (Slettet)

TAK jeg håber jeg begynder at kunne forstå, hvordan jeg skal forklarer spørgsmålet....


Skriv et svar til: Vulkanudbrud

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.