Geografi
Relevant teori
Hej!
Jeg skal til eksamen i NG, men har svært ved at finde relevant teori til spørgsmålene som jeg kan fremlægge. Jeg har fået 8 spørgsmål som jeg skal forberede med relevant teori til spørgsmålet (men selvfølgelig også svare på spørgsmålet) - håber i ville kunne hjælpe mig med at finde ud af hvad relevant teori kunne være så jeg kunne læse op på netop det :)
Dette er spørgsmålene:
1. Hvorfor stiger temperaturen på Jorden og hvordan påvirker det os?
2. Hvorfor dannes tryk, vinde og nedbør i atmosfæren?
3. Hvordan dannes nedbør og ændrer nedbørsfordelingen sig i fremtiden?
4. Hvordan dannes en tsunami?
5. Hvordan dannes en tsunami?
6. Hvorfor truer det globale energiforbrug Jordens bæredygtighed?
7. Hvordan har istiden formet det danske landskab?
8. Hvordan påvirker vi kulstofkredsløbet gennem vores energiforburg?
Jeg synes nogle af dem er nemme at gå til, hvor andre er lidt sværere for mig at gennemskue hvad kunne betegnes som relevant teori indenfor spørgsmålet, håber i kan hjælpe mig! :)
Svar #1
18. juni kl. 07:36 af Moderatoren
Hvilke har du problemer med at finde teori til? Har du læst dit pensum?
Svar #2
18. juni kl. 12:13 af EmmaxXxX
Hvilke har du problemer med at finde teori til? Har du læst dit pensum?
Har læst det meste af pensum, men kan være jeg lige skal kigge igen, jeg tror jeg især har svært ved nr. 1, 6 og 7
Svar #3
10. september kl. 23:42 af AngelOneOne
Hej,
1. Hvorfor stiger temperaturen på Jorden, og hvordan påvirker det os?
Årsager til stigende temperatur:
- Menneskeskabte drivhusgasser: Forbrænding af fossile brændstoffer (kul, olie, gas) og afskovning frigiver drivhusgasser som kuldioxid (CO2), metan (CH4) og lattergas (N2O). Disse gasser fanger varme i atmosfæren og forårsager global opvarmning.
- Landanvendelse: Ændringer i landbrug og skovbrug kan påvirke albedo (refleksion af sollys) og bidrage til opvarmning.
- Industrielle aktiviteter: Udsendelse af drivhusgasser og andre forurenende stoffer fra industrielle processer.
Hvordan det påvirker os:
- Klimaforandringer: Øgede temperaturer fører til ændringer i vejrmønstre, såsom hyppigere og mere intense ekstreme vejrfænomener (storme, hedebølger, oversvømmelser).
- Havniveauer: Smeltende iskapper og gletsjersmeltning bidrager til stigende havniveauer, som kan føre til kysterosion og oversvømmelser.
- Økosystemer: Mange dyre- og plantearter kan blive truet, hvilket kan påvirke biodiversiteten og økosystemtjenester.
- Sundhed: Varmestress, spredning af sygdomme og ændringer i luftkvaliteten kan påvirke menneskers sundhed.
6. Hvorfor truer det globale energiforbrug Jordens bæredygtighed?
Trusler mod bæredygtighed:
- Overforbrug af ressourcer: Globalt energiforbrug, især afhængighed af fossile brændstoffer, resulterer i udtømning af ikke-fornybare ressourcer.
- Miljøforurening: Udvinding og brug af fossile brændstoffer forårsager luft- og vandforurening samt jordforurening. Kuldioxidudledninger bidrager til global opvarmning.
- Klimaændringer: Energiforbruget bidrager til drivhusgasemissioner, som ændrer klimaet og skader økosystemer.
- Ødelæggelse af levesteder: Energiudvinding, såsom minedrift og boring efter olie, kan ødelægge naturlige levesteder og føre til tab af biodiversitet.
7. Hvordan har istiden formet det danske landskab?
Indflydelse af istiden:
- Moræner og israndslinjer: Istiderne, især den sidste (Weichsel-istiden), har efterladt store mængder moræneaflejringer, som er samlinger af sand, grus og sten transporteret af gletsjere. Morænerne danner de karakteristiske højder og bakker i Danmark.
- Smeltevandssletter: Da isen smeltede, dannedes store smeltevandssletter og flodlejer, der formede de flade områder og dalstræk i Danmark.
- Gletsjererosion: Gletsjernes bevægelse har skåret i landskabet og skabt fjorde, dale og bjerge i det danske landskab.
- Kystlinje: Isens bevægelse og smeltning har også påvirket kystlinjens udseende, skabt fjorde og skubbet sand og grus op på land.
Disse geologiske processer har skabt det varierede landskab, vi ser i Danmark i dag, med en kombination af bakker, flade sletter, fjorde og kystområder.
/Angel
"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
“Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein
Skriv et svar til: Relevant teori
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.