Dansk

parataktisk opbygning

03. oktober 2017 af Amalie1234324 - Niveau: A-niveau

Hej. Jeg har et spørgsmål, som jeg håber i kan hjælpe med.

Hvad gør det ved teksten, at man bruger den parataktiske opbygning.?


Brugbart svar (0)

Svar #1
03. oktober 2017 af Stygotius

Mener du grammatisk set?


Svar #2
03. oktober 2017 af Amalie1234324

nej, altså hvilke betydning får det for teksten at man bruger den parataktike opbygning. Får man feks for mange oplysniger


Brugbart svar (0)

Svar #3
03. oktober 2017 af Stygotius

Hvad mener du med "en parataktisk opbygning" ??

Paratakse betyder sideordning, dvs. af to led i en forbindelse som er sideordnede. Det betyder at ingen af dem kan træde i stedet for hele forbindelsen; der er intet af dem der er underordnet det andet.


Brugbart svar (1)

Svar #4
03. oktober 2017 af Stygotius

Hvad mener du med "en parataktisk opbygning" ??

Paratakse betyder sideordning, dvs. af to led i en forbindelse som er sideordnede. Det betyder at ingen af dem kan træde i stedet for hele forbindelsen; der er intet af dem der er underordnet det andet.

Indholdsmæssigt er en tekst parataktisk hvis den kun indeholder meget få ledsætninger og næsten kun består af hovedsætninger, -som regel forbundet af "og" eller "men".

Det er f.eks. Ekstrabladets såkaldte  "punktumstil", der er specielt skrevet for læsere som ikke er vante til at læse ret meget, og navnlig ikke til at argumentere for en sag, men blot skal have nogle hurtige kendsgerninger præsenteret på en letlæselig måde. En parataktisk stil er typisk for børnesprog ("Så kom der en stor hund. Så blev jeg bange. Så gøede den. Så løb jeg hjem. Så kaldte jeg på Mor, og så gemte   jeg mig.") 

I dag er det blevet almindeligt at man ikke er i stand til at danne ledsætninger, men nøjes med en række hovedsætninger, nok fordi man  ikke kan overskue at argumentere  Derfor hører man ting som  "Jeg ville gerne vide hvornår kan det lade sig gøre", -hvlket jo ikke er dansk. Folkeskolens lærere har en stor skyld i dette.


Svar #5
03. oktober 2017 af Amalie1234324

Det var det jeg ledte efter. Tak


Brugbart svar (0)

Svar #6
03. oktober 2017 af Stygotius

Grammatisk set er "Manden  og hans kone" er parataktisk (sideordnende) helhed mens "Manden med sin kone" er en hypotaktisk (underordnende) helhed.


Skriv et svar til: parataktisk opbygning

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.