Studievalg og videregående studie

Cand.it eller Cand.scient i Datalogi og informatik

25. oktober 2017 af Mattidk

Hej

Jeg er i øjeblikket i gang med at færdiggøre min professionsbachelor i softwareudvikling og har planer om at fortsætte mit studie på kandidatniveau.

Jeg har undersøgt hvilke muligheder jeg har for at læse videre og har fundet frem følgende:

1. Læse kandidat i softwareudvikling på ITU og få titlen (Cand.it)

2. Læse Kandidat i datalogi og informatik på Roskilde Universitet og få titlen (Cand.scient i datalogi og informatik)

Jeg er meget interesseret i at høre fra nogen der har læst på de forskellige uddannelser der kan fortælle mig lidt om niveauet. Jeg har hørt både godt og dårligt om begge uddannelser men som det er nu overvejer jeg mest Roskilde. Grunden til dette er professionsbacheloren i softwareudvikling er meget praktisk og jeg har til tider savnet noget mere dybdegående teori som jeg håber man får lidt mere af på datalogistudiet.

Jeg synes som udgangspunkt at ITU virker som et bedre sted at læse med gode faciliter, men jeg er bare bange for at det bliver mere eller mindre det samme som på min nuværende uddannelse og så ville jeg næsten heller bare ud og have noget erhvervserfaring i stedet for.

Til sidst er der også spørgsmålet om titlen. Jeg ved at man ofte ender med at lave det samme arbejde når man kommer ud på arbejdsmarkedet, men er interesseret i hvilken titlen man er bedst stillet med. Hvis man kigger på uddannelseszoom lønstatistikker så ser det ud til at dataloger fra Roskilde i gennemsnit tjener 10000 kr mere om måneden efter 10 år på arbejdsmarkedet.

Hvis i kender til andre kandidatuddannelser som kunne være interessante så sig endeligt til. Det skal dog siges at jeg bor i København og ikke har planer om at flytte.


Skriv et svar til: Cand.it eller Cand.scient i Datalogi og informatik

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.