Naturvidenskabeligt grundforløb (NVG)

Variabelkontrol!

31. oktober 2017 af inneedofhelp123

Hej. Vi lavede et forsøg i biologidelen af NV, hvor vi målte nogle personers blodsukker efter indtagelse af vand (kontrolpersonen), cornflakes, brød og ren glukose. Vi målte først deres blodsukker, før forsøget gik i gang, så fik de 5 min til at indtage det de skulle indtage og efter det målte vi deres blodsukker i mmol/L hvert 12. minut fem gange frem.

Jeg har sagt at den uafhængige variabel er det som testpersonerne indtager og at den afhængige variabel er testpersonernes blodsukkerkoncentration. Er dette rigtigt?

Jeg undrer mig nemlig over hvad tid er for en variabel i dette forsøg. På en måde mener jeg, at den er uafhængig, men der skal jo helst ikke være to uafhængige variabler i et forsøg? 

Er det en kontrolleret/konstant variabel? Eller hvad er hvad? Nogen der vil hjælpe? Skal til eksamen i overmorgen.


Brugbart svar (0)

Svar #1
31. oktober 2017 af AngelOneOne

Hej,

Variabelkontrol i forhold til eksperimenter, har ikke noget med "matematiske variabler", altså talværdier eller beregninger at gøre som sådan. Definitionen på variabelkontrol ved den naturvidenslabelige metode er defineret som:

Det er et begreb i den naturvidenskabelige metode der skal sikre,  at et eksperiment er udført på en sådan måde, at man kun måler på én ting ad gangen. Hvis man f.eks. skal checke om drivhusgasser giver øget temperatur på Jorden, skal man sikre sig at der ikke er andre faktorer (skjulte variable) som i virkeligheden også kunne forklare temperaturen. F.eks. svingninger i solvinden, svingninger i Jordens magnetfelt osv..

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Svar #2
31. oktober 2017 af inneedofhelp123

#1

Hej,

Variabelkontrol i forhold til eksperimenter, har ikke noget med "matematiske variabler", altså talværdier eller beregninger at gøre som sådan. Definitionen på variabelkontrol ved den naturvidenslabelige metode er defineret som:

Det er et begreb i den naturvidenskabelige metode der skal sikre,  at et eksperiment er udført på en sådan måde, at man kun måler på én ting ad gangen. Hvis man f.eks. skal checke om drivhusgasser giver øget temperatur på Jorden, skal man sikre sig at der ikke er andre faktorer (skjulte variable) som i virkeligheden også kunne forklare temperaturen. F.eks. svingninger i solvinden, svingninger i Jordens magnetfelt osv..

/Angel

Det var ikke det jeg spurgte om?


Brugbart svar (1)

Svar #3
31. oktober 2017 af AngelOneOne

Hej,

Det er jeg klar over. Men hvis du med variabelkontrol mener variabelkontrol i forhold til den videnskabelige metode, så er det ikke korrekt hvad du har skrevet. Selve kontrollen af variablen, har ikke noget med variablen at gøre, hvad enten det er indtag, blodsukker eller tid. Variabelkontrol efter den videnskabelige metode er kontrol af, at du kun måler en ting ad gangen. Altså du vurderer om der er andre faktorer der har indflydelse på målingen, forsøget eller resultatet.

Det kan godt være at det ikke er det du mener med ordet variabelkontrol.

Anyway - blodsukkeret måles som funktion af tiden. Her bruges den afhængige variabel til at beskrive blodsukkermængden og den uafhængige variabel til at beskrive tiden. Jeg vil ikke mene at indtaget af cornflakes er en matematisk variabel, da alle jo spiser den samme mængde og det derfor må betegnes som en konstant... matematisk set.

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Svar #4
31. oktober 2017 af inneedofhelp123

#3

Hej,

Det er jeg klar over. Men hvis du med variabelkontrol mener variabelkontrol i forhold til den videnskabelige metode, så er det ikke korrekt hvad du har skrevet. Selve kontrollen af variablen, har ikke noget med variablen at gøre, hvad enten det er indtag, blodsukker eller tid. Variabelkontrol efter den videnskabelige metode er kontrol af, at du kun måler en ting ad gangen. Altså du vurderer om der er andre faktorer der har indflydelse på målingen, forsøget eller resultatet.

Det kan godt være at det ikke er det du mener med ordet variabelkontrol.

Anyway - blodsukkeret måles som funktion af tiden. Her bruges den afhængige variabel til at beskrive blodsukkermængden og den uafhængige variabel til at beskrive tiden. Jeg vil ikke mene at indtaget af cornflakes er en matematisk variabel, da alle jo spiser den samme mængde og det derfor må betegnes som en konstant... matematisk set.

/Angel

Okay mange tak :).

Jeg brugte bare ordene sådan som jeg har læst og forstået dem ud fra vores NV bog. Jeg var også selv begyndt at tænke, at indtagelsen af de forskellige ting er en konstant, men jeg var stadig bare lidt i tvivl, da det ikke var alle der indtog alle ting, men to personer (dreng og pige) der indtog cornflakes, to personer der indtog ren glukose og to personer der indtog brød.


Skriv et svar til: Variabelkontrol!

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.