Samfundsfag

EU Beslutningsproces?

13. januar 2018 af peachpaysen - Niveau: C-niveau

Hvor henne i beslutningsprocessen i EU ville en virksomhed (i dette tilfælde DAGROFA) have mulighed for at kunne gå ind og påvirke noget? 

Jeg har tænkt lidt første eller anden runde af beslutningsprocessen... men hvad siger i? Jeg kan ikke rigtigt selv finde ud af det :-/

Tak på forhånd.


Brugbart svar (0)

Svar #1
16. januar 2018 af Robertv (Slettet)

I de fleste tilfælde indbyder kommissionen, i udarbejdelsen af lovforslag, offentligheden til høringer. I forbindelse med lovgivningsprocessen i Danmark er det eksempelvis velkendt, at interesseorganisationerne i høringsprocessen giver deres bud på, hvilke negative eller positive konsekvenser et givent lovforslag har.

I min egen optik er det er typisk i de indledende faser, at interessevaretagelsen er god og "påvirker", fordi det er i de tidlige faser af lovgivningsprocessen, at de problematikker, som loven har formål at løse bliver skitseret. Når lovgivningen har til formål at addressere specifikke problematikker, er den måde politikerne opfatter problemerne på af væsentlig betydning for, hvordan lovgivningen ser ud, når den vedtages.


Skriv et svar til: EU Beslutningsproces?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.