Studievalg og videregående studie

HTX til HF?

29. januar 2018 af Emmaa1212

hej 

jeg har et par spørgemål om HF. 

jeg undrede mig om man måtte skifte fra HTX til HF efter 6 måneder, og at man så måtte skifte studieretning eller fag? 

Hvis man nu har 5 A-fag, og gerne ville sænke dem til 4 kan man så det ved at skifte til en HF?

tæller ens stanpunktskarakter i 1.G i et B-niveaufag som afsluttes i 2.G  fx hvis man skiftede til HF?

Må man omvendt hæve fag, fra dem man havde. (fx biologi C til B)

på forhånd tak 


Brugbart svar (0)

Svar #1
30. januar 2018 af Mathias7878

Har du spurgt din studievejleder?

- - -

 

 


Svar #2
30. januar 2018 af Emmaa1212

#1

Har du spurgt din studievejleder?

 Jo, det har jeg. De spurgte bare hvorfor jeg skulle bruge det, og fik ikke forklaret det så godt. 


Brugbart svar (0)

Svar #3
30. januar 2018 af Mathias7878

Sagde du så, det var fordi, du ønskede - måske - at skifte til HF?

- - -

 

 


Brugbart svar (1)

Svar #4
01. februar 2018 af bummelumbumbum

"jeg undrede mig om man måtte skifte fra HTX til HF efter 6 måneder"

Både og. Du kan ikke begynde midt i en klasse, der startede i sommers, men du kan godt droppe ud af HTX og så begynde på en HF. Du kan muligvis få lov til at begynde i en HF-klasse nu med opstart sidste måned, hvis vinterstart udbydes på et HF i nærheden af dig - ellers må du vente med at søge ind til sommer.

"og at man så måtte skifte studieretning eller fag? "

Man har ikke studieretninger på HF. Der har man udelukkende obligatoriske fag og (typisk) 3 valgfag. Valgfagene vælger man som regel ved slutningen af første år.

"Hvis man nu har 5 A-fag, og gerne ville sænke dem til 4 kan man så det ved at skifte til en HF?"

Nej, fordi man har kun 1 eller 2 A-fag på HF. En HF er jo et intensiveret gymnasieforløb på typisk to år.

"tæller ens stanpunktskarakter i 1.G i et B-niveaufag som afsluttes i 2.G  fx hvis man skiftede til HF"

Nej, og det gør de heller ikke, hvis du bliver. På HTX tæller kun din sidste karakter. På HF har man ikke standpunktskarakterer, men man skal til gengæld til eksamen i alle fag.

"Må man omvendt hæve fag, fra dem man havde. (fx biologi C til B)"

Ja, hvis skolen udbyder det som valgfag.

Tal med din studievejleder. Skriv evt. ned inden, hvorfor du vil skifte, så du kan huske alt til samtalen. Det lyder også som om, at du ikke ved så meget om HF, så jeg vil råde dig til også at læse om det på dit lokale HFs hjemmeside.


Skriv et svar til: HTX til HF?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.