Andre fag

Gymnasie forberedelser

03. februar 2018 af Laerkeolsen (Slettet) - Niveau: 9. klasse

Hej:-) 

Jeg skal starte på HF her efter sommerferien, og jeg er så småt igang med at forberede mig selv lidt. Jeg vil egentlig bare spørge om der er nogen der går på HF der kan sige ca. Hvor mange lektier man får for, og om det er dag til dags lektier, eller om det er afleveringer? Hvor lange er skoledagene, og hvilke fag har i? Er der noget jeg skal være ekstra opmærksom på når jeg starter? 

Tak på forhånd:-))


Brugbart svar (1)

Svar #1
03. februar 2018 af OliverHviid

Først af alt: man behøver altså ikke at forberede sig på en gymnasial uddannelse. Man starter jo sammen med en masse andre der har haft samme vilkår som dig (folkeskolen) så man starter langsomt og bygger sig derefter op ad. For det andet så er lektiemængden ikke så stor (bare husk at gå i gang med det samme/inden for et par dage) - jeg har mange klassekammerater som vælger at gå i  gang med fx en stil to dage før - lad være med at gøre det... første år var skoledagene relativt lange. Her menes 8:05 til 15:20 fire ud af fem dage og en dag fra 8:05 til 13:30, men på andet år er der lidt færre timer. Man har selvfølgelig de ordinære fag som dansk, engelsk, matematik etc. men man skal være opmærksom på at der er én samlet eksamen i det der hedder "den naturvideksabelige faggruppe" (biologi, naturgeografi og kemi) og én eksamen i "kultur og samfund" (historie, religion og samfundsfag". Bare spørg hvis du har flere spørgsmål mm.

NB. alt dette er skrevet mht. den "gamle" ordning, dvs. før ændringerne der kom for dem der startede i 2017 og frem. Derfor kan jeg ikke være sikker på at alt fungerer på præcist samme måde, men Google kan nok hjælpe dig hvis du vil have mere info om den nye ordning.


Skriv et svar til: Gymnasie forberedelser

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.