Studievalg og videregående studie

Fra folkeskolelærer til gymnasielærer

24. februar 2018 af Charlot96
Hej

Jeg læser pt. til folkelærer på UCC, men har med tiden fundet ud af, at det ikke er det rette for mig.
Nogen der ved om man på en eller anden måde kan blive gymnasielærer - evt. ved at læse en to-årig kandidat?
Eller kender til andre spændende kandidatuddannelser man kan videreuddanne sig i?

Mange tak på forhånd

Brugbart svar (0)

Svar #1
24. februar 2018 af 123434

Hej
Du kan ikke gå fra folkeskolelærer til gymnasielærer. Folkeskolelærer går man 4 år på seminarium. Hvis du skal være gymnasielærer, så skal du tage en kandidatuddannelse i to gymnasierettede fag, som f.eks. kunne være samfundsfag og historie eller biologi og matematik.
Så måske du skal overveje at starte på universitetet i stedet for.

Brugbart svar (0)

Svar #2
25. februar 2018 af Anders521

To gymnasierettede fag er ikke et krav, dog foretrukket.

http://www.gl.org/loenogans/Nygymnasielaerer/Sider/blivgymnasielaerer.aspx

Hvis du opfylder adgangskravene til en given kandidatuddannelse, så kan du vel gå fra folkeskolelærer til gymnasielærer. Hvilke(t) fag er du interesseret i at undervise?


Brugbart svar (0)

Svar #3
25. februar 2018 af Jerslev

Min bedre halvdel gik fra seminar til universitetet. Læreruddannelsen er ikke adgangsgivende til andre uddannelser end de pædagogisk/didaktiske kandidatuddannelser, som ikke giver undervisningskompetence i gymnasiet.
- - -

mvh

Jerslev


Brugbart svar (0)

Svar #4
25. februar 2018 af guzbak

Hvilke fag har du interesse for? Fx kan du på KU se om du opfylder adgangskravene til en af kandidatuddannelserne, hvor du herfra kan blive gymnasielærer. Du skal vælge uddannelsen og tjekke adgangskravene under den pågældende uddannelse.

http://studier.ku.dk/kandidat/

- - -

Angiv gerne om mit svar var brugbart, ved at trykke på "brugbart svar".

// Guzbak


Skriv et svar til: Fra folkeskolelærer til gymnasielærer

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.